Gebroeders Coronel met nieuwe buggy naar Dakar Rally 2018

04-11-2017 – Na de laatste editie zwoer Tom Coronel nooit meer alleen met de buggy aan Dakar deel te nemen, en hij hield woord. De broertjes Coronel bundelen nu samen hun krachten, en zullen samen de strijd aangaan in een gloednieuwe bolide.

Afgelopen jaar hadden Tim en Tom Coronel eindelijk het doel gehaald wat ze al jaren voor ogen hadden, dat was namelijk het aan de finish brengen van beide buggy’s. Nadat er in hun ogen het maximale uit de wagens was gehaald, stortte de tweeling zich op een gloednieuw project voor de 2018-editie van deze wedstrijd. Ze trokken naar Amerika om in het Californische Apple Valley aan te kloppen bij Damen Jefferies, een gevestigde naam in de Amerikaanse Baja-wereld die met zijn eigen Jefferies Racing heel wat ervaring heeft wat betreft de bouw en ontwikkeling van brute offroad-bolides. De coureurs uit Huizen gaven Jefferies de volledige vrijheid een auto te bouwen die hen naar de finish van de Dakar Rally moet brengen.

De buggy heeft een 6.2 liter smallblock Chevrolet LS3 V8-motor die zo’n 400 pk levert. De gehele wagen weegt in totaal zo’n 1.850 kilo. Donderdagavond werd in bioscoop CineMec in Utrecht na afloop van de wereldpremière van ‘Dakar, Been There, Done That’ het resultaat getoond: een brute, Hummer-achtige buggy die nu al liefkozend ‘The Beast’ wordt genoemd. (zie afbeelding)

Tim Coronel: “Het gaat ons om het avontuur en de finish halen. Dan nemen we op de koop toe dat de wagen eigenlijk 300 kilogram te zwaar is. Dat klopt ook volgens Damen, maar hij vertelde erbij dat je op die manier de rally gaat uitrijden.”

Het is voor het eerst sinds 2009 dat de broers samen de Dakar rijden. Destijds reden zij met een Bowler Nemesis. Tim en Tom Coronel zullen de nieuwe buggy zondag tijdens de Dakar pre-proloog in Valkenswaard voor het eerst laten zien aan het grote publiek. In de woestijnen rondom Los Angeles hebben Tim en Tom onlangs al kennis gemaakt met de buggy met tweewiel achteraandrijving. Het geheel weegt circa 1850 kilogram en is voorzien van een 6.2 liter LS3 Chevrolet-motor die met restrictor 400pk geeft. Van Albins is de sequentiële versnellingsbak, terwijl Maxxis met 37 inch banden opnieuw de leverancier van het rubber is. Als teammanager is de zeer ervaren Dakar-specialist Chris Leyds aangesteld.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.