Foto: www.wallpaperup.com

05-12-2015 – Zoals al een tijdje bekend is, zal Toyota in 2017 terugkeren met de Toyota Yaris WRC. Het Japanse team maakt na 17 jaar weer haar rentree op het hoogste niveau van de rallysport, en teambaas Tommi Mäkinen vertelde onlangs dat ze al druk bezig waren met het zoeken naar rijders voor 2017. Op de planning staat dat het team 3 auto’s wil gaan inzetten om de strijd aan te gaan.

Tommi Mäkinen: “We zijn onlangs in gesprek geweest met diverse rijders voor het WRC seizoen van 2017. We hopen er dit jaar in ieder geval al twee in dienst te kunnen nemen, maar we gaan proberen om ook een derde wagen in te kunnen zetten voor het kampioenschap. We zullen een start maken met het testen van de wagen in het voorjaar van 2016, we hebben al een uitgebreide planning gemaakt met veel proeven in Finland, die ook in het WRC verreden worden. We gaan proberen met ons team zowel Finland als de rest van de wereld omver te blazen. TMG is een belangrijke partner voor ons. Zij zijn verantwoordelijk voor de productie en het ontwerp van de Yaris WRC’s motor, die een uniek exemplaar zal zijn in de geschiedenis van Toyota in het WRC.”

Lauri Riipinen, die tussen 2005-2013 veel met Mäkinen heeft samengewerkt, zal de nieuwe ‘operations director’ van het team worden. Jarmo Lehtinen, de voormalige navigator van Mikko Hirvonen, is aangewezen als sportief directeur. Hirvonen zelf zal vooral actief zijn in 2016 als testrijder van Toyota, maar wordt mogelijk ook al gekoppeld aan een mogelijke rentree met het team in 2017. Ook zou Kris Meeke mogelijk rond te tafel hebben gezeten met het team om een deal te sluiten voor 2017. Meeke was erg enthousiast over het team, en Mäkinen was op zijn beurt erg enthousiast over de Noord-Ier, waardoor hij mogelijk goed op weg is naar een meerjarige overeenkomst met Toyota.

Tommi Mäkinen: “Kris is een erg aardig persoon, we denken dat hij zich kan ontwikkelen tot een erg sterke rijder in de toekomst, en ja, ik heb hem onlangs ontmoet en gesproken. Persoonlijk denk ik dat Kris zeker een geschikt persoon is om ons team te kunnen vertegenwoordigen!”

Tot slot werden er nog verschillende andere namen bevestigd bij het team. Zo zal Michael Zotos, Mäkinen’s ingenieur toen hij nog actief was bij Subaru in 2002 en 2003, actief zijn als technisch directeur. Simon Carrier, die medeontwerper is van het design van de Ford Focus RS WRC, wordt ‘chief designer’. De ingenieur van Mikko Hirvonen bij Ford, Tom Fowler, wordt het hoofd van engineering en Mikko Ruoho, één van de ingenieurs van ‘Tommi Mäkinen Racing’ sinds 2007, is aangewezen als hoofd van elektronica.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.