Afbeeldingsresultaat voor dakar rally 2017
31-12-2016 – 2017 is vandaag definitief een feit, en dat betekent ook dat de Dakar Rally weer voor de deur staat. In januari staat Rally-World dan ook weer volledig in het teken van ’s werelds zwaarste autosportevenement. Vanaf 2 januari zal de woestijnrally voor de negende maal van start gaan in Zuid-Amerika, alleen zal ook Paraguay dit jaar haar debuut gaan maken. Vervolgens zullen de coureurs via Bolivia uiteindelijk finishen in Argentinië, waar de deelnemers warm zullen worden onthaald. Wij blikken per klasse alvast met u vooruit op de kanshebbers voor de eindzege.

 

De Motoren

Met maar liefst 145 deelnemers aan de start ziet het deelnemersveld er bij de motoren ook dit jaar veelbelovend uit. De motoren zullen in 12 etappes bijna 9.000 kilometers moeten afleggen voordat zij de eindstreep in Buenos Aires zullen gaan bereiken. Onderweg zullen zij naast lastige gravelpaden, technische pistes en zware duinen ook vooral de grote hoogte moeten zien te overwinnen. Bijna een week lang bevinden de deelnemers zich namelijk op een hoogte van ruim 3000 meter en zullen de temperaturen variëren van een tropische 40 graden Celsius, tot temperaturen rond het vriespunt. Het zal dus ontzettend zwaar worden voor de motorcoureurs.

Torenhoge favoriet voor de eindzege blijft toch wel Toby Price. Op de KTM wist hij vorig jaar Cyril Depres en Marc Coma op te volgen als winnaar bij de motoren. Met vijf etappezeges en een grote voorsprong in het eindklassement domineerde de Australiër dan ook de wedstrijd, en dat al tijdens de tweede deelname van Price, die zijn debuut maakte in 2015. Door de zege van Price wist het team van KTM tevens een vijftiende zege op rij aan de palmares toe te voegen. Toch zal Price nu moeten bewijzen dat hij de druk van favoriet zijn aankan en startnummer 1 op zijn KTM kan omzetten in resultaat, door zijn titel de komende twee weken te verdedigen.

Afbeeldingsresultaat voor toby price dakar

Price zal echter wel moeten afrekenen met de concurrentie, die dit jaar ook weer voornamelijk komt uit het kamp van KTM zelf. Zo wist Stefan Svitko vorig jaar al als tweede te eindigen en daarmee zijn beste resultaat ooit neer te zetten. Na twaalf etappes eindigde de Slowaak bijna 40 minuten achter Price. Voor Svitko is er dan ook nog maar één uitdaging, en dat is het winnen van de Dakar Rally. Ook de Spaanse KTM-garde gaat weer de strijd aan met Gerard Farres, Armand Monleon, Ivan Cervantes en de beste vrouwelijke coureur Laia Sanz aan het stuur.

Verder zal de nieuwe generatie ook een gevaar vormen in de strijd om de eindoverwinning. De talentvolle Sam Sunderland heeft zo al eerder bewezen mee te kunnen doen om de etappezeges. Het zat de Brit echter de afgelopen jaren niet mee. In 2012 maakte de Brit zijn debuut en wist tijdens de eerste etappe gelijk als zevende te finishen, voordat hij met de Honda uitviel met mechanische problemen. Vlak voor de editie van 2013 crashte Sunderland waardoor hij niet deel kon nemen. In 2014 keerde hij terug voor het team van KTM, maar viel toen ook weer weg met mechanische problemen tijdens de vierde etappe. Ook in 2015 zou de vierde etappe zijn Waterloo zijn, maar toen crashte Sunderland. In 2016 moest de Brit de Dakar Rally wederom missen wegens een blessure, en dat alles maakt dat Sunderland dit jaar gebrand is om wél de eindstreep te halen tijdens dit zware evenement.

Afbeeldingsresultaat voor sam sunderland dakar

Teamgenoot Matthias Walkner is naast Sunderland één van de aanstormende talenten. De Oostenrijker maakte zijn Dakar-debuut in 2015. Dat jaar haalde hij de finish niet, maar in 2016 werd er veel van hem verwacht toen hij tijdens de eerste etappes uitermate sterk uit de bus kwam voor KTM. Na de zesde etappe wist hij vlak achter de Portugees Paulo Gonçalves een stevige derde positie vast te houden, voordat hij tijdens de zevende etappe na een zware crash wegviel uit de rally. Pas in augustus kon de KTM-coureur weer op de motor stappen, en dat zorgt ervoor dat hij net als zijn teamgenoot het nodige recht wil zetten tijdens de komende editie.

Niet alleen de KTM-rijders zullen mee gaan doen voor de eindzege. Al jarenlang is het namelijk ook het team van Honda dat meestrijd vooraan, maar ieder jaar opnieuw tevergeefs misgrijpt naar de titel. Ook dit jaar willen ze het weer gaan roberen, met niet de minste rijders. In eerste instantie zou Kevin Benavides het team moeten gaan vertegenwoordigen, maar de Argentijn gaf begin deze maand forfait waardoor het team van Honda al één talent armer is. Wel van de partij is o.a. Paulo Gonçalves, de Portugees die in 2015 als tweede eindigde maar afgelopen jaar teleurstelde. Joan Barreda Bort is het tweede goudklompje in de hand van het team van Honda. De Spanjaard die onder het deelnemersveld de meeste etappezeges op zijn naam wist te schrijven, maar ieder jaar ook weer onvoorspelbaar ten onder ging en uit is op revanche. Verder zal ook de talentvolle Amerikaan Ricky Brabec uitkomen voor het team, evenals Michael Metge die het team daarmee compleet maakt.

Afbeeldingsresultaat voor joan barreda dakar

Ook het team van Yamaha heeft een sterk drietal achter de hand. Helder Rodrigues was vorig jaar de best geklasseerde Yamaha-coureur en eindigde de wedstrijd als vijfde. Dit jaar hoopt de Portugees op te klimmen naar het podium met de nieuwe motor waarover het team van Yamaha beschikt. Ook Adrien van Beveren kwam vorig jaar als ‘Rookie of the Year’ uit de bus en eindigde de wedstrijd als zesde. Daarmee zijn de verwachtingen van de nog 25-jarige Fransman hoog. Alessandro Botturi maakt het trio compleet en zal voor de zesde maal deelnemen aan de Dakar Rally, terwijl de Italiaan enkel tijdens zijn debuut in 2012 de finish bereikte. Dit jaar wil hij onder de kleuren van Yamaha wel presteren, evenals zijn teamgenoten.

Naast de drie grote teams van Yamaha, Honda en KTM moeten we ook het wat kleinere team van Husqvarna in de gaten houden. Met Pablo Quintanilla als kopman van dit team zal Husqvarna zeker een gevaar proberen te vormen voor KTM. In 2015 eindigde de coureur uit Chili al als vierde, en vorig jaar wist Quintanilla als derde op het podium over de streep te komen. Hiermee heeft hij niet alleen bewezen snel te zijn, maar ook erg constant en foutloos. Een ander team die wellicht voor een verrassing kan gaan zorgen is het team van Sherco, vertegenwoordigd door Juan Pedrero Garcia, die ook elk jaar bewijst goed mee te kunnen in de subtop van het klassement.

Afbeeldingsresultaat voor pablo quintanilla dakar

Ook kwamen de Nederlands in grote mate op het evenement af, en bij de motoren was dit niet anders. Echte kanshebbers voor een top 10-klassering zijn er dit jaar echter niet, na het Dakar-afscheid van Frans Verhoeven en Hans Vogels vorig jaar. In totaal zullen acht Nederlandse motorcoureurs zich wagen aan de paden van Zuid-Amerika. Vooral interessant voor de Nederlandse fans is het zogenaamde kistklassement waarin enkele Nederlanders als favoriet zijn aangestipt. Twee van deze motorrijders zijn Jurgen van den Goorbergh en Rob van Pelt JR, die tevens voor een top 25-klassering zouden kunnen gaan. Jasper Riezebos is de derde Nederlander in dit klassement.

De enige Nederlandse nieuwkomer bij de motoren dit jaar is de 40-jarige Arjan Bos, die zich aan heeft gesloten bij het HT Rally Raid Team en vooral de rally uit wil rijden. ‘Terug van weggeweest’ is Ronald ter Beek, die in 2012 al eens aan de start stond van de Dakar Rally. Voor Hans Smit en Maikel Verkade wordt Dakar 2017 hun tweede deelname aan de woestijnrally. De achtste en laatste Nederlander bij de motoren is Humphrey Senn van Basel, die aan zijn vierde Dakar begint maar nu eindelijk ook eens de finish hoopt te halen. Gilles Vanderweyen is de enige motorcoureur die België zal gaan vertegenwoordigen in dit klassement.

Afbeeldingsresultaat voor jurgen van den goorbergh dakar

 

 

Quads

Met 37 deelnemers aan de start bij de quads blijft de klasse die in 2009 officieel haar debuut maakte als aparte klasse toch ieder jaar beetje bij beetje groeien. Sinds die tijd waren het voornamelijk de Argentijnen, met name de gebroeders Patronelli, die de wedstrijd bij de quads domineerde. Ook vorig jaar wist Marcos Patronelli de zege op zijn naam te schrijven. Dit jaar zijn echter zowel Alejandro als Marcos niet van de partij, en dat bied kansen voor een aantal andere favorieten die wel weer van de partij zijn.

Zo ook de winnaar van de 2015-editie Rafal Sonik, die nu met startnummer 250 op zijn rug zal deelnemen gezien de afwezigheid van Marcos Patronelli. Sonik is gezien zijn 50-jarige leeftijd wellicht niet de jongste meer, maar de Pool bewijst ieder jaar opnieuw bij de top van het Quad-klassement te zitten. Gezien zijn ervaring is hij ook dit jaar weer één van de grootste kanshebbers voor de eindzege, maar daarvoor zal hij wel af moeten rekenen met Ignacio Casale, die op zijn beurt de editie van 2014 won. De Chileen wist de afgelopen edities echter niet te finishen en is nu weer dorstig naar een eindoverwinning in de Dakar Rally. De rally gaat, helaas voor hem, dit jaar wederom niet door zijn eigen vaderland, maar dat maakt de uitdaging er voor de Yamaha-coureur zeker niet minder op.

Afbeeldingsresultaat voor rafal sonik dakar

Naast Sonik en Casale als absolute topfavorieten, zijn er ook genoeg outsiders die een gooi kunnen doen naar een topresultaat. Zo keert Dakar-veteraan Josef Machacek na zes jaar van afwezigheid terug bij de quads. Machacek won in het verleden nog de editie van 2009, toen hij vervolgens in 2010 de strijd op moest geven. Vervolgens nam de Tsjech nog wel deel uit van de Dakar Rally, maar dan bij de auto’s in 2014 en 2016, waar hij wederom de eindstreep niet zou zien. Dit jaar keert hij terug bij de Quads en hoopt dan ook weer mee te kunnen doen vooraan.

Met een sterke vierde eindklassering in 2016 heeft ook Sergey Karyakin bewezen bij de top te horen van het Quadklassement. De 24-jarige Rus hoopt dan ook dit jaar een gooi te doen naar een podiumklassering, nu de top 3 van vorig jaar (de gebroeders Patronelli en Brian Baragwanath) dit jaar niet van de partij zullen zijn. Hetzelfde geld voor Nelson Augusto Sanabria, de coureur die in 2015 als vierde eindigde en de vorige editie als zevende afsloot. Ook hij zal, net als alle voorgaande coureurs, deelnemen op de Yamaha, die sinds 2009 de wedstrijd domineerde bij de quads.

Afbeeldingsresultaat voor sergey karyakin dakar

Uiteraard zijn er dan ook nog enkele andere merken die het team van Yamaha proberen uit te dagen, maar vooralsnog zonder succes. De grootste concurrentie zal dan ook dit jaar weer moeten komen van het team van Honda, die wel enkele toprijders aan de start van het evenement brengt. In het verleden kwam de Nederlander Sebastian Husseini zo nog uit voor het team, dit jaar zijn de meeste ogen gericht op de resultaten die Walter Nosiglia uit Bolivia zal gaan neerzetten. Hij zal samen met de Argentijnse coureurs Daniel Domaszewski en Santiago Hansen de eer voor Honda hoog moeten houden, en wie weet kan het merk dan eindelijk over haar eerste zege beschikken.

In totaal zullen twee Nederlandse coureurs het Quadklassement gaan vertegenwoordigen. Één van de coureurs is niemand minder dan Kees Koolen, de man die als eerste coureur in alle klassen finishte tijdens de Dakar Rally. Het Quadklassement blijft echter wel de favoriet om voor te rijden, aangezien hij na zijn deelnames in 2013, 2015 en 2016 nu weer terugkeert in deze klasse. Samen met teamgenoot Bas Nijen Twilhaar zal hij de strijd weer aangaan, met maar één doel: het bereiken van de finish. Als het meezit zou Koolen tevens kunnen meestrijden om een top 10-klassering, maar na zijn sorties tijdens de afgelopen twee edities is finishen voor hem belangrijker.

Afbeeldingsresultaat voor kees koolen dakar

 

 

 

Auto´s

Voor velen zal de meeste spanning tijdens de komende editie bij de auto´s te vinden zijn. In totaal zullen dit jaar 79 auto´s aan de Dakar deelnemen, waarvan slechts een select aantal deelnemers de finish in Buenos Aires te zien zal gaan krijgen. Met drie topteams vooraan belooft het in ieder geval een spannende strijd te gaan worden, net zoals dat de afgelopen jaren al was in deze klasse.

En één van die topteams is uiteraard de titelverdediger van 2017, namelijk het team van Peugeot. Peugeot trekt opnieuw als topfavoriet richting Zuid-Amerika. Vorig jaar was het twaalfvoudig winnaar Stéphane Peterhansel die onder de vlag van Peugeot zijn zesde zege bij de auto’s boekte, en nu wederom zal azen op wederom een zege in 2017. Ook El Matador Carlos Sainz is weer van de partij bij het team van Peugeot, en hoopt na de teleurstelling van de afgelopen editie dit jaar wel weer te kunnen scoren. Hetzelfde geld voor negenvoudig wereldkampioen rally’s Sébastien Loeb, die aan zijn tweede Dakar Rally zal beginnen. Vorig jaar maakte de Fransman tijdens zijn debuut met vier etappezeges al erg veel indruk, maar moest hij na een zware crash in de tweede week afzien van een topklassering.

Cyril Depres maakt het team van Peugeot Total compleet. De Fransman wist in het verleden al vijf maal de Dakar te winnen bij de motoren, en begint zich inmiddels steeds meer op zijn gemak te voelen op vier wielen. Het zal de derde keer zijn dat Depres deel zal nemen bij de auto’s. Naast de vier coureurs die uit zullen komen voor het fabrieksteam van Peugeot, kregen ook privéteams voor komend jaar de kans om met een Peugeot aan de start te komen van het evenement. Twee privéteams zullen tijdens de komende editie met zo’n Peugeot aan de start komen, met Khalid Al-Qassimi en Romain Dumas aan het stuur van deze rallywapens.

Afbeeldingsresultaat voor stéphane peterhansel dakar

Het team van Toyota heeft zich in alle opzichten verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Het team rijdt met een grotere restrictor op de wagens, wat op grote hoogtes voor meer vermogen zal gaan zorgen. Ook komt het team met een aantal topcoureurs aan de start van het evenement. Uiteraard zal Giniel de Villiers als vaste waarde weer uitkomen voor het team. De winnaar van de 2009-editie wist de afgelopen twee jaar op het podium te eindigen met de Toyota Hilux, en hoopt ook dit jaar weer mee te kunnen strijden vooraan. Tijdens de komende edities kan De Villiers tevens rekenen op extra competitie binnen het team van Toyota, nu er een aantal toprijders bij het team worden toegevoegd.

De opvallendste nieuwkomer is toch wel tweevoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah, die van het team van X-Raid overstapt naar het team van Toyota Gazoo Racing. Nani Roma, winnaar van de 2014-editie, maakt dezelfde overstap en zal ook met een Toyota Hilux aan de start verschijnen van het evenement. Verder zal ook Erik van Loon de Nederlandse eer hoog mogen gaan houden. De Nederlander maakte dit jaar tevens de overstap van een Mini naar een Toyota, en met het forfait dat Bernhard ten Brinke gaf is hij nu de aangewezen persoon om de Nederlandse eer hoog te gaan houden. In 2015 eindigde hij al als vierde, de vraag is of hij die stunt dit jaar kan gaan herhalen.

Afbeeldingsresultaat voor nasser al-attiyah dakar 2017

De derde auto die zal gaan meestrijden om de eindzege is uiteraard dat van Mini. Hoewel veel coureurs bij het team van X-Raid afgelopen jaar afscheid namen en de overstap maakte naar het team van Toyota, gold voor Yazeed Al-Rajhi juist het tegenovergestelde. De Saoedi staat maandag voor het eerst met een MINI aan de start van de Dakar en hoopt dus ook strijd te kunnen leveren vooraan. Mikko Hirvonen, die vorig jaar zijn Dakar-debuut maakte met de Mini en toen al sterk als vierde uit de bus kwam, zal dit jaar Al-Attiyah gaan opvolgen als kopman bij het team van X-Raid. De derde Mini van het fabrieksteam zou bestuurd gaan worden door de Amerikaan Bryce Menzies, maar door een blessure moet hij afzien van de komende editie en zal zijn zitje worden ingenomen door Dakar-veteraan Orlando Terranova, de Argentijn die in 2013 en 2014 een top 5-klassering wist neer te zetten tijdens de Dakar Rally.

Daarnaast zal het team van X-Raid ook dit jaar weer een aantal Mini’s gaan leveren aan klantenteams. Waar Erik van Loon de afgelopen jaren nog gebruik van maakte, zijn het nu Kuba Przygonski, oud motorcoureur tijdens de Dakar en tevens genavigeerd door Belgisch navigator Tom Colsoul, en Mohammed Abu-Issa, oud topper bij de quads, die tevens plaats zullen gaan nemen in een Mini John Cooper Works Rally. Uiteraard zijn er dan nog de teams die in de subtop van het klassement wellicht goede daden kunnen verrichten. Het team van Ford aast zo op een top 10 klassering, en met Xavier Pons, Martin Prokop en Marco Bulicia achter de hand is dat ook zeker mogelijk. Verder zijn het privéteams van Ronan Chabot, Conrad Rautenbach en Christian Lavieille die ook o.a. de strijd aan gaan met een ‘oude’ Toyota Hilux.

Afbeeldingsresultaat voor mikko hirvonen dakar

Naast de eerder genoemde Erik van Loon zijn er uiteraard veel meer Nederlanders die zich zullen gaan wagen aan de Dakar-paden. Maik Willems zal zoal als vaste waarde van het evenement aan de start verschijnen met zijn feloranje Toyota Hilux. Willems zal genavigeerd worden door Rob van Pelt SR, die zal gaan beginnen aan zijn alweer vijftiende Dakar-deelname, na in het verleden mee te hebben gedaan op de motor. Als we het over een onmisbaar duo hebben, dan hebben we het uiteraard ook over de Buggy’s van Tim en Tom Coronel, die ook dit jaar weer de strijd aan zullen gaan en uit zullen komen voor RTL GP om ons de spectaculairste en mooiste beelden te kunnen laten zien.

Verder hebben we dan ook nog Ebert Dollevoet, de coureur uit Nuland die in acht Dakar-deelnames niet één keer de finish wist te bereiken. Dit jaar gaat Dollevoet een zoveelste poging doen, ondersteund door de machtige Volvo V40 en navigator Patrick van Lee. Tot slot hebben we dan nog debutant Roman Starkovich, afkomstig uit Cyprus. Hij zal ondersteund worden door Bert Heskes, de Nederlander die vorig jaar ook al navigeerde bij een buitenlander. Heskes wordt dan ook als de ‘onzichtbare’ Nederlander gezien, maar samen met Starkovich hoopt hij dit jaar wel de finish te halen in Buenos Aires.

Afbeeldingsresultaat voor coronel dakar

 

 

 

De Trucks

Voor de meeste Nederlandse fans blijft het Truck-klassement toch wel de meest legendarische. Met een handvol aan Nederlandse kanshebbers voor de eindzege zal het weer enorm spannend worden. Ook dit jaar is het deelnemersveld bij de Trucks weer rijk gevuld met Nederlanders. In totaal komen er namelijk 50 coureurs aan de start bij de trucks, waarvan 19 afkomstig zijn uit Nederland en tevens 2 afkomstig uit België. De Nederlanders vooraan zullen het echter wel weer moeten opnemen tegen de andere topteams, die ook dit jaar weer van de partij zullen zijn.

Maar uiteraard is het het team van Iveco waar alle ogen ook dit jaar op gericht zullen zijn. Gerard de Rooy wist vorig jaar zo op overtuigende wijze naar zijn tweede Dakar-zege af te stevenen, en versloeg daarmee het ‘oppermachtige’ team van Kamaz. Uiteraard zal De Rooy ook dit jaar weer van de partij zijn, maar hij is zeker niet de enige die in de Iveco mee wil gaan strijden voor de eindzege. Federico Villagra, die vorig jaar zijn debuut maakte bij de trucks en gelijk knap als derde wist te eindigen, wil dit jaar ook mee kunnen strijden om de eindzege. Hetzelfde geldt voor Ton van Genugten, de man die vorig jaar nog zijn posities op moest geven zodat hij in geval van nood hulp kon verlenen aan De Rooy. Dit jaar zal Van Genugten echter ook mee mogen strijden om de eindzege, en dus is het ook zeker iemand om in de gaten te houden. De rol van Van Genugten als hulpservice zal worden ingenomen door Wuf van Ginkel, nieuw bij het team van Iveco. Mocht alles meezitten bij het team, dan hoopt ook hij om een aantal etappezeges mee te mogen doen.

Afbeeldingsresultaat voor gerard de rooy dakar

Het team van Kamaz was tijdens de vorige editie opvallend genoeg de ´grote onzichtbare´ ten opzichte van andere jaren. Er is dan ook veel werk verricht om de truck zo optimaal mogelijk aan de start te krijgen van de komende editie. Zo beschikt Kamaz nu ook over een aantal torpedo-trucks, die volgens het team in hun voordeel uit zullen pakken over de huidige route. Daarbij zal de vaste Russische top weer bij het team aanwezig zijn, bestaande uit Airat Mardeev (Winnaar van de 2015-editie), Eduard Nikolaev (Winnaar van de 2013-editie), Dmitry Sotnikov en Anton Shibalov. Enkel Andrey Karginov, winnaar van de 2014-editie mist in het welbekende rijtje. Hij zal namelijk mee gaan doen tijdens de Afrika Eco-Race, die ook in januari plaatsvind, onder de vlag van Kamaz. Hierdoor moest hij forfait geven voor de komende Dakar-editie en is het aan Shibalov om zijn rol te vervangen.

Verder is er dan ook nog het team van Tatra, het Tsjechische team dat ook elk jaar weer voor een aantal etappezeges mee kan strijden, maar nooit echt door kan breken in het algemene klassement. Ales Loprais maakte o.a. daardoor in 2015 de overstap van Tatra naar het team van MAN, om vervolgens in 2016 deel uit te maken van Team de Rooy in de Iveco. Echter realiseerde Loprais zich dat hij zich bij het team van Tatra toch het meeste thuisvoelde, en mede daardoor heeft hij besloten terug te keren bij het team waarmee zijn vader zestien maal de Dakar wist te winnen in het verleden. Naast Loprais zal ook vaste waarde Martin Kolomy weer deel uitmaken van het team, wat een goede basis vormt om misschien tijdens de komende editie eindelijk door te kunnen breken in de strijd om de eindzege.

Afbeeldingsresultaat voor ayrat mardeev dakar

Het team van MAN is het tweede Nederlandse team dat ook ieder jaar vooraan mee weet te doen. Het was nog even de vraag of kopman van het team Hans Stacey dit jaar wel mee zou doen vanwege een ontdekte tumor, maar Stacey gaf zelf in een interview aan dat zolang hij in staat is aan de Dakar Rally deel te nemen, hij van de partij zal zijn. Ook dit jaar brengt de winnaar van de editie van 2007 zijn MAN dan ook weer aan de start en is strijdlustiger dan ooit tevoren om de zege op zijn naam te schrijven. Ook Peter Versluis hoopt eindelijk op een goede Dakar-editie nadat hij jaar in jaar uit problemen kende. Tijdens de vorige editie schreef Versluis nog twee etappezeges op zijn naam, en dat is voldoende bewijs om te kunnen stellen dat hij zeker in staat is mee te kunnen doen om de eindzege, zolang het meezit. Verder zien we bij het team ex-Kamaz en Tatra coureur Artur Ardavichus terug, die dit jaar de overstap heeft gemaakt naar het VEKA Eurol MAN Team en daarmee het team compleet maakt.

Het derde Nederlandse team dat dit jaar ook mee wil strijden om een topklassering is het team van Mammoet Rallysport. Martin van den Brink zal zo met een gloednieuwe Renault Truck aan de start komen om zijn project voort te zetten. Van den Brink wist de 2016-editie echter het liefst uit zijn achterhoofd, toen hij tijdens de tweede etappe zijn truck volledig in vlammen zag opgaan. Van den Brink ging na deze emotionele en financiële deuk toch door en bouwde een Torpedo-truck op, maar tijdens de voorbereidingen in Tsjechië brandde ook deze truck weer compleet af. Hierdoor raakte Van den Brink wanhopig, maar ging desondanks door met het project. Tijdens de komende editie brengt hij dan ook een gloednieuwe Renault Truck aan de start en wil hij meestrijden om een podiumklassering. Teamgenoot Pascal de Baar is tevens weer van de partij en zal Van den Brink tijdens de Dakar Rally bij proberen te staan.

Afbeeldingsresultaat voor hans stacey dakar

Verder zijn er dan ook nog de kleinere teams die kunnen meestrijden binnen een top 10-klassering. Siarhei Viazovich uit Wit-Rusland heeft zoal bewezen mee te kunnen doen met de top van het veld, maar het zat hem de afgelopen jaren nog niet echt mee. In 2017 hoopt hij zijn MAZ naar een top 10-klassering te sturen. Hetzelfde geld voor Dakar-legendes Teruhito Sugawara en Yoshimasa Sugawara, die ieder jaar een stap dichter bij de Dakar-top weten te komen. Dakar-talent Martin Maçik stuurde zijn LIAZ vorig jaar naar een negentiende positie, en denkt dat er tijdens de komende editie ook nog meer in zit.

En verder zijn er nog de andere Nederlanders in het truck-klassement. Denk bijvoorbeeld aan Maurik van den Heuvel, die na een fantastische 2016-editie zijn Scania naar een twaalfde positie wist te sturen. Dit jaar hoopt Van den Heuvel met zijn Torpedo-truck dan ook mee te kunnen doen om een top 10-klassering. Jos Smink is ook terug van weggeweest na zijn afwezigheid tijdens de laatste editie. In 2013 en 2015 stuurde hij zijn Ginaf nog naar een twaalfde positie, en voor dit jaar is de doelstelling dan ook om dit resultaat te verbeteren. Steven Rotsaert, Noël Essers en Dave Ingels zullen met de MAN’s voor de Belgische eer gaan strijden en is ook zeker in staat om een mooi eindresultaat uit de wacht te slepen. Hetzelfde geldt voor Vick Versteijnen, die vol zelfvertrouwen naar Zuid-Amerika afreist met zijn Scania. Gert Huzink zou dit jaar overigens wel eens de verrassing kunnen gaan worden in het Nederlandse klassement, nu hij met een Renault Truck ondersteund door Mammoet Rallysport aan de start komt, nog altijd onder de vlag van het Riwald Dakar team. Zelf gaf Huzink echter aan af te wachten hoe alles verloopt.

Ook Jan van de Laar is weer van de partij, die tijdens de vorige editie het zitje overnam van vader Fried van de Laar en wederom met de gele DAF aan de start zal komen. Ook de 60-jarige Gerrit van Werven zal aan zijn vierde Dakar gaan deelnemen, en nog altijd geniet hij met volle teugen van het evenement. Frank Tilburgs zal ook weer van de partij zijn en hoopt zijn DAF dit jaar dichter bij de top van het klassement te krijgen. Aan boord bij Tilburgs is ook de ervaringsrijke Marcel Snijders aan boord, wat ervoor zorgt dat Tilburgs weer een stap dichterbij zijn doel is. Verder van de partij zijn ook Ed Wigman met de Ginaf van het Riwald Dakar Team, evenals Aad van Velsen, ook met een Ginaf aan de start. Terwijl William de Groot zijn Dakar-debuut zal gaan maken met de DAF, terwijl Richard de Groot ook voor het eerst zelf achter het stuur van een DAF kruipt na meerdere malen te hebben meegedaan op de motor. Kornelis Offringa en navigator Thomas de Bois maken het rijtje met Nederlandse deelnemers compleet, en zij zullen als servicetruck dienen voor o.a. Maik Willems bij het autoklassement.

Afbeeldingsresultaat voor van den heuvel dakar

 

 

 

DAKAR GAME

Ook dit jaar is er weer een Dakar Game, georganiseerd door het team van Rally-World. In deze game kruipt u in de huid van een echte Dakar-manager, en managet u een door u samengesteld team door de Dakar Rally heen. De winnaar mag zich over twee weken kronen tot beste Dakar-manager van 2017! Wilt u ook met dit spel meedoen? Dat kan door de knop hieronder aan te klikken. Deelnemen kan nog totdat de eerste coureur aan de Dakar Rally zal gaan beginnen.

SPEEL NU MEE

Afbeeldingsresultaat voor DAKAR 2017

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.