KP1_6

22-06-2016 – Ondanks een aantal kleine buien, mag de organisatie van de Autosoft Vechtdal Rally terugkijken op een geslaagde twaalfde editie van dit evenement. In de omgeving van Hardenberg wisten Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker hun eerste overwinning in het Nederlands Rallykampioenschap van dit seizoen te grijpen, en dit deed het duo dan ook met grote overmacht.

Toch was de tegenstand voor Jasper en Lisette niet te min. Zo stond de oude maar snelle Subaru Impreza WRC van de Britse coureur James Sparrow genavigeerd door Marcel Borkent aan de start, en kwam vanuit Denemarken Brian Madsen, na zijn knappe prestatie tijdens de Zuiderzee Rally, terug in Hardenberg met zijn Peugeot 306 Maxi. Voor het kampioenschap waren de belangrijkste concurrenten voor Van den Heuvel nu o.a. Matthias Boon en Antoine van Ballegooijen, nu Dennis Kuipers en broertje Jim van den Heuvel forfait hadden gegeven voor dit evenement.

Tijdens de eerste bouclé van de wedstrijd, bestaande uit drie klassementsproeven, bleek echter al dat de coureur uit Terschuur niet al teveel moeite hoefde te doen om de leiding vast te houden. Na amper 25 kilometer op snelheid wisten zij namelijk al een voorsprong uit bouwen van 12.5 seconden op Van Ballegooijen, die de tweede positie bezette. Van Ballegooijen voelde op zijn beurt echter weer de hete adem van Boon in zijn nek, en daarachter was er een Deens duel ontstaan om de vierde positie tussen Madsen en Mitsubishi-rijder Steen Andersen, voorlopig in het voordeel van de Peugeot-rijder.

Een snelle tijd op de vierde klassementsproef kwam van Van der Marel, die een knappe derde positie klokte. Hij en zijn vrouw naast hem waren echter geen partij in het algemene klassement tegenover de vierwiel-aangedreven equipes, maar konden desondanks het tempo goed bij houden binnen de top 10. Een andere verrassende tijd kwam van Madsen, aangezien hij op overtuigende wijze een scratch neerzette op de zesde klassementsproef op het industrieterrein. Madsen zou daardoor goede zaken binnen de top 5 blijven doen. Van Ballegooijen had door een fout in de regen zijn tweede positie inmiddels moeten afstaan aan Boon, en die keek inmiddels al tegen een ruime 20 seconden achterstand op t.o.v. Van den Heuvel.

Uiteindelijk zouden Jasper en Lisette acht van de negen klassementsproeven op hun naam schrijven. Boon en navigator Davy Thierie wisten hun tweede positie te behouden, en deden daarmee naar het teleurstellende resultaat tijdens de ELE Rally nu betere zaken voor het kampioenschap dan Van Ballegooijen, die met Johan Findhammer aan zijn zijde als derde eindigde. Negen seconden achter Van Ballegooijen zou Andersen op de vierde positie eindigen, en Brian Madsen zou als snelste 2WD-rijder wederom knap op een vijfde positie eindigen. Maar Van den Heuvel mocht de Vechtdal Rally nu afvinken met een mooie en ruime eerste overwinning in Hardenberg.

De strijd in de Vechtdal Short Rally was een stuk spannender dan die in de Vechtdal Rally zelf. Dit verkorte evenement, bestaande uit zes klassementsproeven, moest namelijk uitgemaakt worden tussen Hans Weijs SR met de Volkswagen Golf 4 Kit Car en Antoine Biesheuvel met de Nissan 350Z. Na een scratchtijd van Weijs wist Biesheuvel op zijn beurt de leiding terug te grijpen op de tweede klassementsproef. Even later zou Weijs de regie weer in handen krijgen, nadat Biesheuvel door een verkeerde bandenkeuze terug zou vallen naar de derde positie. Hierdoor ging de zege naar Weijs SR en Jamilla van Altena, gevolgd door Ruurd Ochse en Fred Roelfsema op de tweede positie. De top 5 werd aangevuld door de sterk rijdende Piet-Hein van der Heijden op de vierde positie met daarachter de Opel Astra Kit Car van Will Bruins. Uiteindelijk zou het verschil tussen Weijs SR en Ochse maar 4 seconden schelen, waardoor Ochse zich als regerend Short-Rally kampioen toch weer in de kijker had gereden met zijn Honda Civic Type-R R3.

In de BMW 325i Challenge was er sprake van een waar slagveld, aangezien de helft van de deelnemers hier de finish wisten te bereiken. Bjorn Scherff nam zo vanaf het begin van de wedstrijd het heft in handen, maar nadat het duo op de vijfde klassementsproef wegviel namen Rick Mollink en Arjan Reefhuis de leiding in deze Challenge over. Uiteindelijk zou Mark Jansma als tweede eindigen en volgde Rients Visser na het wegvallen van Dirk de Boer op de derde positie. In de Nissan 350Z Challenge was het in het begin stuivertje wisselen tussen een aantal rijders, maar hakte Roel van der Zanden op een gegeven moment de knoop door en nam de regie over. Van der Zanden werd nog even bedreigd door Gerard Tijink, maar die moest uiteindelijk tevreden zijn met zijn tweede positie. Lambert Parren greep tijdens zijn debuut met deze wagen de derde plek. Over de Opel Fwd Challenge volgt later deze week een uitgebreid verslag.

In het videoverslag hieronder zijn alle hoogtepunten voor u nogmaals op een rijtje gezet:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.