Foto: www.twenterally.nl

04-11-2016 – Ondanks de grote mate van afwezige toppers was er aan spanning geen gebrek tijdens de Conrad Twente Rally van afgelopen weekend. Martin van Iersel en Sylvia Visser zouden uiteindelijk aan het langste eind trekken en de wedstrijd voor het eerst op hun naam schrijven. Ondanks de overwinning, had het duo het zeker niet makkelijk, aangezien ze o.a. moesten afrekenen met de snelle streekrijder Ernst Kranenburg. 

De wedstrijd kende een soortgelijk programma als de editie van 2015; drie maal drie proeven op het programma met uiteraard de proef bij Boekelo als vaste waarde op het tijdschema. Verder werd de proef bij Zeldam/Goor dit seizoen als rondkoers verreden na het wegvallen van de proef bij Haaksbergen (vanwege een tekort aan vrijwilligers), en keerde de proef van Bentelo/Hengevelde terug op het programma. Dit seizoen zou er tevens in vijf verschillende categorieën om de zege worden gestreden. Zoals gewoonlijk zouden zo de Moderne Rally en de Short Rally van elkaar worden onderscheiden, maar zou er tijdens dit evenement ook een aparte klasse zijn voor de Youngtimers (wagens t/m 1998), de Historics (wagens t/m 1973) en de Legends (Oldtimers die zich aan een beperkte gemiddelde snelheid moesten houden).

De Youngtimers maakten volgens de fans dan ook het deelnemersveld af. Thuisrijder Edwin Wolves was onder de fans rondom Hengelo dan ook de grote publiekslieveling met zijn Opel Kadett GTE. Toch was de concurrentie niet te min, met ook de BMW M3’s van Ger Haverkate en Mats van den Brand aan de start, en waren ook Bertram Altena (Opel Manta 200) en Frank Gerritsen Mulkes (BMW M3 E46) als topfavoriet voor de eindzege aangetipt. Het liep allemaal net even iets anders toen Dries Bosch er in de openingsfase met zijn Toyota Corrola AE86 ineens met de leiding vandoor ging. Haverkate, Wolves en Mulkes werden na de eerste bouclé al op een halve minuut achterstand gezet en moesten de achtervolging in gaan. Van den Brand was al na de eerste klassementsproef kansloos geraakt in de strijd om de eindzege, toen hij met mechanische problemen veel tijd liet liggen.

Ondanksde sterke start van Bosch ging het mis tijdens de vierde klassementsproef, toen ook hij zijn Waterloo vond nadat mechanische problemen toesloegen bij zijn Toyota. Op deze manier schoof Haverkate door naar de leidende positie en volgden Altena en Wolves daarachter binnen de twintig seconden achterstand. Wolves liet het op de daaropvolgende proeven van zich afweten, waardoor het duidelijk werd dat de strijd gestreden zou moeten gaan worden tussen Haverkate en Altena. Ook Altena zou in de slotfase nog wegvallen waardoor de zege een feit werd voor Haverkate, die overigens geen enkele klassementsproef op zijn naam schreef. De publieksprijs ging naar Wolves die met zijn spectaculaire rijstijl de fans snel had overtuigd, en tevens tweede werd in het Youngtimer klassement voor Frank Gerritsen Mulkes.

Bij de Historics zou de strijd gestreden moeten gaan worden tussen Thom de Jong (Volvo 240 Turbo), Freddy Gerritsen Mulkes (Opel Manta 200) en Wouter Koenderink (BMW 3.0 CSL). Het was De Jong die als vaste waarde van het evenement als snelste opende, en Koenderink die het door een minuut straftijd in de openingsfase van zich af liet weten. Op deze manier kreeg De Jong vrij spel in de strijd om de eindzege, totdat ook hij op de voorlaatste proef zou wegvallen uit het klassement. Op het laatste moment kregen Freddy Gerritsen Mulkes en navigator Dennis Masselink zo nog de zege in handen geschoven en mocht Rick Mollink tevreden zijn met de tweede plek en tevens de winst én de titel in de BMW 325i Challenge voor concurrent Mark Jansma.

In de Twente Short Rally was Jan Nijhof met zijn BMW M3 E30 oppermachtig op de zes klassementsproeven die voor deze categorie op het programma stonden. Nijhof won vijf van de zes proeven maar moest op de laatste proef een scratch afstaan aan Janjur Monshouwer, die met de Opel Ascona 400 desondanks keurig als derde zou eindigen achter huidig Nederlands Short Rally Kampioen Hans Weijs SR met de Volkswagen Golf IV Kit Car. De winst in de Twente Legend Rally was uiteindelijk bestemd voor Michiel Sanders met de BMW M3 E30.

En tot slot hebben we dan nog de Moderne Rally. Zoals gezegd zouden Van Iersel en Kranenburg de strijd om de zege uit gaan maken, en die laatste opende dan ook het snelst in de openingsfase. Helaas zouden remproblemen roet in het eten gooien voor Kranenburg en kreeg Van Iersel vanaf de tweede klassementsproef al vrij spel. Achter Van Iersel was er ondertussen wel een spannend duel aan de gang tussen de Renault Clio R3 van Jan de Winkel en de Audi S2 Coupé van Gerben Brouwer, terwijl Kevin van Deijne in de openingsfase de nodige tijd liet liggen aangezien de navigator tijdens de eerste bouclé wagenziek werd.

Terwijl Van Iersel zijn voorsprong wist uit te breiden naar bijna een minuut, ging het op de laatste proef nog even mis toen mechanische problemen zijn overwinning bijna afpakte, maar uiteindelijk behield hij een voorsprong van 12.3 seconden en was daarmee verzekerd van de overwinning. In de titanenstrijd tussen oud-Nederlands rallykampioen De Winkel en huidig WERC-kampioen Brouwer was het uiteindelijk De Winkel die er in de slotfase nog met de tweede positie vandoor ging met een krappe voorsprong van 1.1 seconden op de Audi-coureur. Van der Marel sloot een sterke wedstrijd als vierde af nog voor Van Deijne, en Kranenburg wist zichzelf op zijn beurt uiteindelijk nog terug te vechten naar de achtste positie, al was het niet wat hij van tevoren had gehoopt.

En daarmee komt er aan het Nederlands Rallykampioenschap 2016 definitief een einde. Echter betekent dit niet dat Nederland Rallyland stand-by gaat, aangezien de geruchten voor 2017 alweer volop losbarsten. De eerste organisaties hebben de datum van hun rally voor komend jaar zo alweer bekendgemaakt, en daarbij gaan de R5-geruchten nog altijd door. Dennis Kuipers zou zo een Ford Fiesta R5 overwegen, en ook Bob de Jong en Hermen Kobus zouden volgend jaar het Nederlands Rallykampioenschap grotendeels willen afwerken. Daarbij zijn er plannen om de categorieën die tijdens de Twente Rally waren geïntroduceerd volgend seizoen voort te zetten om het voor alle deelnemers nóg competitiever te maken. Hieronder vindt u het videoverslag van afgelopen weekend met daarin de hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk) van dit evenement.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.