21-03-2017 – Het nieuwe rallyseizoen is erg goed begonnen voor Hermen Kobus en Erik de Wild. Afgelopen weekend wisten zij namelijk de winst op hun naam te schrijven na een bloedstollend spannende editie van de Zuiderzeerally rondom Emmeloord. De wedstrijd liep echter wel raar af, aangezien de zege in eerste instantie naar Jasper en Martine van den Heuvel leek te gaan.

Voor veel rijders was het weer de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen, en dus was het op de zaterdagochtend dan ook nog even wennen, ook voor de toppers. Toch leek regerend Nederlands rallykampioen Jasper van den Heuvel het meest wakker te zijn, want de Mitsubishi-coureur klokte drie ijzersterke scratchtijden tijdens de eerste bouclé. Achter hem waren het de R5’s die het onderling erg spannend maakten. Het verschil tussen Hermen Kobus, Christian Riedemann en Bob de Jong was zo erg klein, al was het die laatste die na de eerste kilometers al het heft in handen nam van de drie. Duidelijk was dat de strijd om de eindzege tussen de eerste vier zou gaan, aangezien de rest van het veld meteen al op een redelijk grote achterstand werd gezet.

Tijdens de tweede bouclé zou Bob de Jong te maken krijgen met problemen met zijn handrem, waardoor hij en navigator Björn Degandt uit het zicht van de mannen vooraan verdwenen. Later zou het nog helemaal misgaan voor de Citroën-coureur, toen hij tijdens de derde bouclé aan de kant moest met mechanische problemen en moest opgeven. Ondertussen hadden Kobus en De Wild ook last van een verkeerde bandenkeuze, wat tijdens de derde bouclé ten kostte ging van hun tweede positie, die werd overgenomen door Riedemann in zijn snelle Peugeot 208 T16. Van den Heuvel was op zijn beurt niet te kloppen en was ook tijdens de tweede en derde bouclé op alle klassementsproeven het snelst, met een ruime 20 seconden voorsprong op de twee R5’s achter hem.

Tijdens de vierde bouclé kiest de Skoda-coureur echter voor de aanval, en met succes! Op de klassementsproeven bij de Nagelerweg en in Kampen weet Kobus te tweede positie weer te heroveren van Riedemann, en tevens een comfortabele voorsprong op te bouwen op de Duitser. Op KP10 is het ook voor het eerst niet Jasper van den Heuvel die de snelste tijd klokt, maar Kobus die daar nipt het snelste was. Toch lijkt niets de overwinning nog in gevaar te brengen voor de Mitsubishi-coureur, die met nog slechts twee klassementsproeven te gaan 24 seconden voorsprong heeft op de nummer twee van het klassement.

Toch loopt het allemaal nog even anders in de slotfase van de wedstrijd. Jasper en Martine van den Heuvel worden uiteindelijk gehuldigd als winnaars van de Zuiderzee Rally, maar na de bekers al overhandigd te hebben kende de jury hen één minuut tijdstraf toe omdat zij te vroeg een tijdcontrolegebied waren binnen gereden. Door deze tijdstraf eindigde Van den Heuvel op de derde plaats, en kregen Hermen Kobus en Erik de Wild ineens de zege naar zich toegeschoven. Kobus was dan ook degene die uiteindelijk nog mocht zegevieren, terwijl een woeste Jasper van den Heuvel de organisatie een politiek spel verwijt.

Jasper van den Heuvel: “Dit soort verhalen zijn in het verleden al heel vaak gebeurd, en dat weegt zich altijd een beetje bij een lang gesprek, en dat was het dan. Daar kwam bij kijken, dat de twee auto’s die in eerste instantie achter ons zijn gefinisht, dat zijn auto’s die dé klasse van de FIA moeten worden. Het kwam hen dus ook wel beter uit dat die wagens als eerste en tweede eindigden dan dat wij dat met een standaard-auto werden. Het komt zeker in ons op dat, dan maar zoals vervelend, de sport maar gewoon vaarwel te zeggen hier, en onze heil ergens anders te zoeken.”

Door het terugvallen van Van den Heuvel wist Riedemann uiteindelijk op plek twee te eindigen, en daarmee doen Kobus en Riedemann tevens goede zaken voor de FIA Benelux Trophy, die zal worden vervolgd tijdens de ADAC Rallye Sulinger Land begin mei. Achter het trio wisten Jim van den Heuvel en Jouri Dockx uiteindelijk een uitstekende vierde positie neer te zetten, gevolgd door de Deen Steen Andersen, die met zijn Mitsubishi Lancer Evo X van plan is het complete Nederlandse Rallykampioenschap dit jaar te gaan rijden. Martin van Iersel greep op zijn beurt net buiten de top 5 naar een zesde plaats, maar de verrassing van de wedstrijd was toch wel lokale favoriet Gerben Brouwer, die zijn Audi S2 Coupé naar een zevende plaats stuurde tussen de snellere wagens in!

De top 10 werd onder meer aangevuld door Coen Vink, die desondanks niet tevreden was met het verloop van deze wedstrijd aangezien de Subaru Impreza 555 in zijn ogen niet lekker liep. Henk Bakkenes reed over de limiet en wist meerdere malen de dans te ontspringen wanneer het mis leek te gaan, en dat werd uiteindelijk beloond met een achtste klassering voor de man die net als Jim van den Heuvel van plan is de Tour European Rally te gaan afwerken met de Mitsubishi Lancer Evo X. Marco Schapers maakte met dezelfde wagen de top 10 compleet, nadat we naast Bob de Jong ook andere rijders zagen wegvallen uit het klassement.

Brian Madsen wist zo nog op het podium te eindigen tijdens de editie van vorig jaar door exact dezelfde tijd neer te zetten als Jim van den Heuvel. Dit jaar was het echter al snel over en uit voor de man met zijn brute Peugeot 106 Maxi. Ook Wim Muilwijk leek op weg naar een topklassering, maar moest in de slotfase uiteindelijk nog opgeven. Verder mocht ook de Hongaarse Mitsubishi-rijder Tibor Érdi JR zich aan het rijtje van uitvallers toevoegen, maar hij wist zijn auto weer paraat te stellen voor de avondsessie, toen hij weer van start mocht gaan tijdens de tweede editie van de Zeebodem Short Rally. Tijdens deze wedstrijd met enkel de vier avondproeven op het programma was de zege een prooi voor hem en navigator Grygöry Papp.

Verder was er dan nog de Zuiderzee Short Rally, die in tegenstelling tot de Zeebodem Short Rally wél meetelt voor het Nederlands Short Rally Kampioenschap. Ook hier zou de wedstrijd op een bijzondere manier worden afgesloten. Vooraan moest de strijd gestreden worden tussen regerend Short Rally Kampioen Hans Weijs SR met de Volkswagen Golf IV Kit Car en Janjur Monshouwer met de Opel Ascona 400. Die laatste was opvallend sterk tijdens deze editie en leek dan ook op de zege af te gaan, tot ook hij uiteindelijk een tijdstraf van 30 seconden ontving en de zege daardoor bestemd was voor Weijs SR en navigatrice Jamilla van Altena.

De volgende wedstrijd op de Nationale kalender brengt ons weer naar Putten, waar na een jaar afwezigheid de Centraal Nederland Rally (als vervanger van de voormalige Rally van Putten) plaats zal vinden. Het Open Nederlands Rally Kampioenschap zal pas weer begin mei in actie gaan komen tijdens de ADAC Rallye Sulinger Land. Het is in ieder geval nog lang niet zover, en dus moeten we voorlopig maar terugblikken op een mooie en bijzondere Zuiderzee Rally, waarvan hieronder ons videoverslag met daarin alle hoogtepunten van de wedstrijd (inclusief een interview met Christian Riedemann) verwerkt zijn.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.