Afbeeldingsresultaat voor vincent verschueren tac rally

12-04-2017 – Een succesvol optreden dat werd beloond met de zege. Het zou de allereerste worden voor Vincent Verschueren in zijn BRC-carrière, maar hij wist het met beiden handen aan te nemen. Verschueren won de 2017-editie van de TAC Rally, waar de concurrentie het liet liggen.

Onder een stralende lentezon werd de derde manche van het Belgisch Rallykampioenschap afgewerkt, maar het mooie weer bracht weinig geluk voor Kevin Abbring. De Nederlander, één van de topfavorieten voor de eindzege, viel al voor de start van de eerste klassementsproef uit met de Peugeot 208 T16 van Peugeot België-Luxemburg. Ondertussen maakte Vincent Verschueren van de mistige openingsfase gebruik om een klein verschil te maken met Kris Princen, zijn enige overgebleven titelconcurrent. Terwijl Princen gokte op een hardere compound, koos Verschueren voor een zachte band en daarmee maakte hij op het koude asfalt het verschil. De 15 seconden die hij op de eerste vier proeven pakte, zou Princen niet meer goedmaken. Na een spannende finale pakte Vincent Verschueren zijn eerste algemene overwinning met 8 voorsprong op Kris Princen.

Vincent Verschueren: “Deze eerste overwinning doet enorm veel deugd, niet alleen voor mezelf, maar vooral ook voor het ganse team van Godrive, voor Veronique, mijn copilote en natuurlijk voor Gaby Goudezeune, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt. Ik heb op de laatste proeven geen moment getwijfeld. De auto was perfect vandaag. Ik ben een Oost-Vlaming, maar toch voelt de TAC Rally aan als een thuiswedstrijd. Dat maakt deze zege nog zoveel mooier.”

Kris Princen: ” Ik heb geen pijn gehad en ik ga die blessure zeker niet als excuus gebruiken. Deze ochtend koos ik voor te harde banden en was mijn vertrouwen ook niet optimaal na onze crash in Spa. Daar heb ik de rally verloren, maar we hebben ons geamuseerd, want we hebben de ganse rally hard gestreden.”

Voor Verschueren is deze zege een bijzonder goede zaak in de strijd voor het kampioenschap. Aan het begin van het seizoen gingen alle ogen naar Kris Princen en Kevin Abbring, maar enkel Verschueren bleef foutloos. Na de eerste bouclé was Bert Cornelis als derde de ‘best of the rest’. Cornelis kon dan wel niet aansluiten met Verschueren of Princen maar was wel duidelijker sneller dan de andere R5 piloten. Helaas kreeg hij tijdens de tweede bouclé te maken met mechanische problemen waardoor hij met zijn Citroën DS3 R5 aan de kant moest.

Tim Van Parijs nam maar al te graag die derde plaats over, de Porsche-coureur was de snelste in de GT klasse en kon ook die derde plaats verzilveren op het einde van de wedstrijd. Al was het even nipt, op de voorlaatse proef dacht Tim lek gereden te hebbe en reed hij de klassementsproef rustig uit, zijn voorsprong op de dichtste achtervolger kromp zo tot amper 4 seconden. Zo werd nog maar eens bewezen dat een Porsche 997 GT3 een snel en vooral betaalbaar alternatief is voor de R5 wagens. Zes GT’s aan de start van een BRC wedstrijd was een absoluut record, dat bovendien erg gesmaakt werd door het publiek.

Tim van Parijs: “Op de voorlaatste proef had ik plots drukverlies in de band rechts achteraan. Bij controle bleek de velg gescheurd. Ik vreesde een lekke band, dus reed ik voorzichtig. Gelukkig is onze podiumplaats niet in gevaar gekomen, al kwam Lietaer terug tot op 4 seconden achterstand!”

Verder in het klassement bleef het heel lang spannend. Na de eerste bouclé was er tussen plaats 5 van Pieter-Jan Maeyaert en plaats 16 van Bruno Parmentier minder dan 1 minuut verschil. Maeyaert leek na enkele chrono’s in de top 5 een knappe vierde plaats te behalen. Maar na o.a. een lekke band verloor Maeyaert een pak tijd en werd hij slechts 26e. De vierde plaats ging uiteindelijjk naar de opmerkelijke Subaru Legacy van Paul Lietaer. De meer dan 25 jaar oude Legacy werd nipt vierde voor de veel recentere Fiesta R5 van Polle Geusens en de Mini RRC van Guino Kenis. Lietaer wist nadien te vertellen dat hij eindelijk de goede set-up vond en hij 100% kon aanvallen.

Paul Litaer: “Ik heb vandaag het potentieel van de Subaru pas echt gevoeld. De afstellingen stonden op punt en ik kon voluit aanvallen. Ik denk dat we klaar zijn voor de strijd in de Ypres Historic Rally!”

Achter Kenis vulden Chris Van Woensel, die de Croky Porsche van Jochen Claerhout feilloos naar de finish stuurde, Benoît Allart, Claudie Tanghe en Bruno Parmentier de top 10 aan. Bij de Junioren liet favoriet Guillaume de Mevius zich in de openingsronde al verrassen. De Peugeot-piloot ging van de baan. Sébastien Bédoret, winnaar van de Junior Award, won de strijd in RC4, voor Pierre Vauterin en Tobias Brüls. Bij de Historics werd Dirk Vermeirsch  tweede met zijn Ford Sierra Cosworth achter de al eerder genoemde Litaer. De twee titelkandidaten Robin Maes en Stefaan Prinzie werden respectievelijk derde en vierde, met amper 6 seconden verschil.

De volgende wedstrijd zal in het laatste weekend van april verreden worden, als de Rallye de Wallonië op het programma staat. Ook dan zullen we u uiteraard op de hoogte houden van het allerlaatste nieuws.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.