Gerelateerde afbeelding

Foto’s: Jean-Louis Riots, Pablo Machi, L&T Motorsport

19-11-2016 – Eerder deze maand kwam al het verrassende nieuws binnen dat het team van Volkswagen Motorsport na vier succesvolle seizoenen op rij zou gaan stoppen in het Wereldkampioenschap Rally’s. Echter had het team de Polo R WRC 2017 al ontwikkeld en is deze wagen startklaar gemaakt voor het nieuwe seizoen. Dit riep uiteraard veel discussie op onder de rallyfans. Hieronder zetten we op een rijtje welke plannen Volkswagen zou kunnen hebben voor 2017.

Het gerucht gaat namelijk dat het team van Skoda, het zusterteam van Volkswagen Motorsport, het stokje over zal gaan nemen komend seizoen. Zij zouden alsnog een doorstart gaan maken met de Polo R WRC 2017 in de strijd om de constructeurstitel. Niets is echter minder waar, aangezien Skoda CEO Bernard Maier uitlegde dat er geen plannen zijn voor het Tsjechische bedrijf om met een WRC te gaan deelnemen in 2017.

Bernard Maier: “Het zal niet gebeuren. We hebben plezier in de vele successen die we op dit moment behalen in de WRC2-categorie, en dat is voor ons genoeg. We hebben een succesvol programma in het WRC2 die ons niet al te veel kost en waar we toch op hoog niveau mee kunnen doen om de titel, dus waarom zouden we dat door het vertrek van Volkswagen Motorsport? Een stap verder gaan betekent niet altijd dat een team er beter van wordt, daarbij hebben we met de Skoda Fabia R5 nu juist een naam opgebouwd door onze prestaties, en ik betwijfel of we met de VW Polo R WRC wel dezelfde successen zouden kunnen behalen. Een WRC2-programma is dus meer dan genoeg voor het team van Skoda; het is niet te duur en toch kunnen we er mooie successen mee halen!”

Esapekka Lappi kan dit weekend dan ook de WRC2-titel pakken tijdens de Rally van Australië, rijdend in de Skoda Fabia R5. Zelfs in het geval dat de Fin daar niet in zou slagen, dan zou landgenoot Teemu Suninen er nog altijd met de titel van doorgaan, ook achter het stuur van een Skoda Fabia R5. Over het algemeen is het dus inderdaad niet nodig voor dit team om hun huidige status in het WRC2 te vergooien voor een plek in de WRC-categorie.

Afbeeldingsresultaat voor esapekka lappi 2016

De grote vraag is wat er dan gaat gebeuren met de Volkswagen’s in 2017? Één ding is in ieder geval zeker: Sven Smeets, teambaas van het huidige team van Volkswagen Motorsport, maakte bekend dat de Volkswagen Polo R WRC’s van dit seizoen en de afgelopen seizoenen in ieder geval volgend jaar beschikbaar zullen zijn voor privérijders. Daarbij zal het team beginnen met het ontwikkelen van een Volkswagen Polo R5 voor klanten in het WRC2, die in 2018 op de markt zal worden gebracht. Het team is echter nog altijd druk bezig met het laten homologeren van de Polo R WRC 2017 voor komend seizoen, terwijl er nog geen duidelijke hint is naar een team die het stokje zou gaan overnemen.

Ook voor de drie rijders van het team van Volkswagen roept dit veel onduidelijkheden op. Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen zijn namelijk nog altijd niet zeker van een plek in het WRC komend seizoen. De rijders zijn dus inmiddels ook begonnen om in overleg te gaan met andere teams, mocht de Volkswagen in 2017 alsnog niet op de rallypaden verschijnen. Duidelijk is dat Ogier mogelijk van plan is om volgend jaar de overstap te maken naar het team van M-Sport, aangezien hij inmiddels al contact heeft gehad met teambaas Malcolm Wilson, die in diverse interviews al vermelde erg enthousiast te zijn in de viervoudig wereldkampioen. Latvala zou daarbij al druk aan het onderhandelen zijn met Tommi Mäkinen, teambaas van het team van Toyota, om daar een mogelijk zitje te kunnen bemachtigen in 2017. Latvala’s manager legde uit:

Timo Jouhki (Manager Latvala): “We hebben op dit moment nog geen beslissing kunnen nemen, maar duidelijk is dat er niets te halen valt bij de teams van Hyundai en Citroën. Zij zullen dan ook geen uitzondering gaan maken, en anders geld dat hoogstens voor Ogier. Dat betekent dus dat de teams van M-Sport, DMACK en Toyota overblijven, en met al deze teams zijn we dan ook al in overleg. Ik snap dan ook dat veel mensen verwachten dat Latvala naar Toyota gaat en de connectie maken met Tommi Mäkinen, die ik in het verleden ook heb gemanaged, en het feit dat zowel het team, Mäkinen zelf als Latvala ook van Finse afkomst zijn. Toch moet ik erkennen dat niets nog zeker is, maar we wel heel dichtbij één van deze zitjes komen.”

Afbeeldingsresultaat voor ogier, latvala and mikkelsen

In tegenstelling tot Ogier en Latvala, die al redelijk dichtbij een zitje voor 2017 zijn, ziet het er voor Andreas Mikkelsen allemaal maar somber uit. Toch vertelde zijn manager Erik Veiby dat ook hij zeker zal zijn van een zitje voor 2017, al blijft het voor ons onduidelijk waar dat precies zal gaan zijn. Het gerucht gaat dat hij samen met Elfyn Evans het duo voor het team van DMACK zal vormen komend seizoen.

Erik Veiby (Manager Mikkelsen): “Niet is uiteraard heel duidelijk na het besluit van Volkswagen om te vertrekken uit het WRC, maar we zijn in gesprek met diverse teams over het komende seizoen en ik heb er dan ook de volste vertrouwen in dat Mikkelsen verzekerd zal zijn van een zitje bij een topteam in 2017!”

Ondanks het feit dat Malcolm Wilson vrij open was over zijn enthousiasme over Sébastien Ogier en Julien Ingrassia, was het rondom Ogier zelf de laatste weken opvallend stil. Van de week doorbrak hij echter voor het eerst deze stilte en reageerde hij in het openbaar over het vertrek van Volkswagen Motorsport uit het WRC.

Sébastien Ogier: “Met mij gaat het goed, en er zijn ergere dingen in het leven. Ik leefde gewoon van rally naar rally en heb vier fantastische seizoenen mogen meemaken met een fantastisch team en we hadden het dan ook geweldig gevonden met dit team door te mogen gaan, maar het zij zo. Ik probeer dan ook optimistisch te blijven aangezien we alweer met diverse teams in gesprek zijn gegaan voor 2017. Vandaag de dag mag ik terugkijken met trots op de prestaties die wij als team de afgelopen vier jaar hebben neergezet. Ik zou dan ook erg blij moeten zijn nu mijn vierde wereldtitel binnen is, maar het huilen staat mij nog altijd nader dan het lachen. En dan is het dit weekend mijn laatste wedstrijd met Volkswagen, hoe raar klinkt dat… Toch zal ik er tijdens deze laatste wedstrijd iets moois van maken om het afscheid van Volkswagen op een goede manier te vieren, want dat hebben ze ten minste verdiend!”

Verder gaat het gerucht op Facebook rond dat Red-Bull als hoofdsponsor van het team van Volkswagen Motorsport degene zou zijn die een doorstart zal gaan maken met de Polo R WRC 2017. Het team zal dan verder gaan onder de naam “Red-Bull World Rally Team” en kan vergelijkbaar worden gezien aan het Red-Bull Team dat dit seizoen met de Renault-motoren in de Formule 1 actief is met o.a. Max Verstappen. Of dit gerucht waar is blijft nog even afwachten, maar hopelijk volgt er na de Rally van Australië meer duidelijkheid rondom het verhaal van Volkswagen.

Afbeeldingsresultaat voor red-bull rally team 2017

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.