04-11-2016 – Het meest succesvolle rallyteam van de afgelopen jaren, en dan hebben we het uiteraard over Volkswagen Motorsport, heeft besloten een punt te zetten achter haar WRC carrière. De Duitse constructeur bevestigde afgelopen woensdag aan het einde van het seizoen het Wereldkampioenschap Rally’s definitief te verlaten.

Hiermee is duidelijk dat de Rally van Australië de laatste wedstrijd zal zijn van het team dat de afgelopen vier jaar de constructeurstitel binnensleepte. Volkswagen zou zich namelijk meer willen gaan richten op andere zaken. Daarbij krijgen vooral de motorsport klanten van het merk meer aandacht. Het team benadrukte dat er door dit besluit geen ontslag zal vallen onder de 200 medewerkers van de motorsport afdeling. Zij zullen zich namelijk gaan richten op de klanten afdeling en ook op de ontwikkeling van nieuwe krachtbronnen. Het imago van Volkswagen, dat het afgelopen jaar flink is gekelderd, zou zo een compleet nieuwe draai moeten krijgen. Het merk is namelijk druk bezig met de ontwikkelingen van straatauto’s met elektrische aandrijving.

Afgelopen weekend zegevierde het team van Volkswagen Motorsport nog tijdens de Rally van Wales, terwijl op dat moment niemand er nog erg in had dat deze zege zomaar eens de laatste zou kunnen zijn voor het team. Wel hoopt het team zich op deze manier nog meer te kunnen gaan richten op de Formule E. Het team van Audi maakte overigens ook afgelopen weekend bekend het World Endurance Championship te verlaten, en het gerucht gaat dat het team van Volkswagen Motorsport wellicht ook hun oog hebben laten vallen op dit kampioenschap.

Frank Welsch (Volkswagen Motorsport): “Het merk Volkswagen staat voor enorme uitdagingen. We hebben onze sportieve doelen in het WRC ruim overtroffen. Met de komende uitbreiding van ons elektrische gamma gaan we ons concentreren op belangrijke technologieën van de toekomst. Tegelijkertijd zal Volkswagen zich meer gaan focussen op klantenteams. Naast de Golf GTI TCR op het circuit en de Beetle GRC in het rallycross willen we onze klanten ook topproducten aanbieden en een nieuwe Polo ontwikkelen volgens de R5-reglementen.”

Door het spontante wegvallen van het team komen regerend wereldkampioen Sébastien Ogier en teamgenoten Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen nu zomaar ‘op straat te staan’. Het gevolg hiervan is dat de transfermarkt in de rallysport compleet op zijn kop wordt gezet. Vooral Ogier is bij vrijwel alle teams zeer gewild, zo ook bij Citroën en M-Sport, waarvan beiden teammanagers hun mening al gaven over de komst van deze coureurs op de transfermarkt.

Yves Matton (Citroën Abu-Dhabi WRT): “De zitjes voor 2017 zijn voor ons team eigenlijk al zo goed als vastgesteld. Maar ik wil wel zeggen dat, als Sébastien Ogier geïnteresseerd is in een zitje, hij me altijd kan bellen en ik hem een gesprek zal verzekeren. Ik kan hem alleen niet verzekeren dat ik mijn team voor komend seizoen zomaar kan aanpassen, aangezien we ook benieuwd zijn hoe de talentvolle rijders uit ons huidige team het er vanaf gaan brengen. Toch blijft het interessant als de viervoudig wereldkampioen op zoek is naar een zitje. Ik heb Sébastien persoonlijk nog niet gesproken, maar uiteindelijk blijft het zijn besluit wat hij wil gaan doen. Ik geef toe dat ik hem enorm graag zou willen voor komend seizoen, maar ook duidelijk wil maken dat er op korte termijn geen kansen zijn voor hem bij dit team.”

Malcolm Wilson (M-Sport): “Ik ben ervan overtuigd dat wij de auto tot onze beschikking hebben waarin Sébastien Ogier zijn vijfde titel mee kan pakken. Het is dan ook geen geheim dat Ogier altijd al bovenaan mijn verlanglijstje heeft gestaan. Eind 2011 kwamen we erg dichtbij een contract met hem, maar toen liepen we hem uiteindelijk net mis. We gaan er dan ook alles aan doen dat hij ons ditmaal niet ontglipt. We hebben Sébastien inmiddels al gesproken, maar zelf gaf hij aan eerst met Volkswagen te overleggen wat zij nog voor hem te bieden hadden komend seizoen, voordat hij echt wil discussiëren over een nieuwe auto.

“We zijn er verder absoluut nog niet uit hoe ons team er in 2017 uit zal gaan zien. De planning was dat we dat volgende week zouden bevestigen, maar uiteraard is daar nu geen sprake van. Overigens ben ik wel van mening dat het vertrek van Volkswagen uit het WRC zeer, zeer, zeer teleurstellend is. De concurrentie die zij boden afgelopen seizoen en de wagen die zij hadden ontwikkeld voor 2017 waren veelbelovend, en met het nieuwe rallywapen wat wij hebben opgebouwd waren we er eindelijk aan toe een goede concurrentie aan dit team te kunnen bieden. Het is dus zelfs wel een beetje zielig in mijn ogen dat het team op zo’n moment besluit zich terug te trekken, aangezien ook de coureurs daarvan de dupe zijn. Voor Latvala en Mikkelsen is het dan ook nog de vraag of ze een toekomst hebben in het WRC, maar voor Ogier is er altijd nog plek bij ons!”

Frank Welsch: “Ik wil onze rijders en co-rijders oprecht bedanken voor hun buitengewone prestaties. Ze zijn niet alleen ongelooflijk snel, maar ook extreem effectieve ambassadeurs voor het merk Volkswagen.”

Sinds 2013 heeft het team van Volkswagen Motorsport 980 klassementsproeven gereden en daarvan 622 weten te winnen. met de Rally van Australië zal de teller op 1003 klassementsproeven staan, maar daarna is het hoofdstuk wat betreft Volkswagen afgesloten en zal de strijd om de titel in 2017 worden gestreden tussen vijf teams, namelijk het team van M-Sport, Citroën, Hyundai, DMACK en uiteraard het terugkerende Toyota.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.