pic

Foto: www.ewrc.cz

22-08-2015 – Gisteren ging het brute rallygeweld weer van start rondom Trier tijdens de ADAC Rallye Deutschland! Volkswagen had dit jaar het één en ander recht te zetten na een dramatische wedstrijd in 2014. Hieronder leest u het verslag van dag 1 waar Volkswagen zijn revanche nam.

Het was de Fransman Sébastien Ogier die het snelste opende op de eerste twee proeven. Op KP3 was het echter Jari-Matti Latvala die daar het snelst was en daarmee met een kleine voorsprong aan kop ging in het klassement. Na de eerste bouclé was de voorsprong slechts 0.1 seconden in het voordeel van Latvala. Meeke mocht van geluk spreken met zijn voorlopige 4e positie, nadat hij even van de baan ging en daarmee zijn wiel licht beschadigde. Kris weet dat het heel anders had kunnen aflopen en staat nu op iets meer dan 20 seconden achterstand van Ogier.

Ott Tänak had het geluk echter iets minder aan zijn zijde. Al aan het begin van de wedstrijd ging de auto kort van de baan waarnaar het vervolgens tegen de vangrail klapte en Tänak daarmee buiten de top 10 viel. Op de andere proeven wisten hij en Mõlder echter weer wat goed te maken, en zij staan na de eerste bouclé 10e algemeen achter de Citroën DS3 WRC van Mads Ostberg. Ook Robert Kubica wordt aan het begin van de wedstrijd al buitengesloten van een mooie positie. Door illegaal het motorblok te hebben verwisseld kreeg hij een straftijd van 5 minuten en mocht hij de achtervolging in.

We gaan naar de tweede bouclé met nogmaals vier proeven op het programma. Op al deze proeven was het Ogier die de snelste tijd neerzette en de dag afsloot met een voorsprong van 9.5 seconden op teamgenoot Latvala. Achter Latvala volgde teamgenoot Andreas Mikkelsen op de derde plaats. Het leek erop dat Volkswagen de dag zou afsluiten met een 1′, 2′, 3’tje, maar Kris Meeke kon echter nog voor de verrassing zorgen.

Helaas kwam die er niet, Meeke had zijn waarschuwing in de ochtend al gekregen, en tijdens de middagproeven had hij dat geluk niet weer. Hij raakte een wijnrank na een haakse linkse bocht, waardoor hij terugviel in het klassement naar een 11e positie, en uiteindelijk nog verder zou terugzakken buiten de top 20. Door het wegvallen van Meeke kwam er een spannend duel om de vierde plaats tussen Hyundai-rijders Dani Sordo en Thierry Neuville. Het was echter Sordo, die ondanks een ongelukkig foutje waar hij goed terecht kwam, het snelste was van de twee en daarmee vierde in het klassement stond op al ruim een minuut van Ogier.

En hoe ging het Kevin Abbring af, die zijn 3e WRC wedstrijd en eerste asfaltrally voor Hyundai bestuurt. Abbring reed de eerste dag erg constant, maakte geen fouten, en profiteerde van o.a. de problemen van de Tsjech Martin Prokop en het terugvallen van Kris Meeke, waardoor hij nu achter de Fransman Stéphane Lefevbre op een keurige 11we positie de dag afsloot. Henk Vossen, die dit evenement jaarlijks op zijn agenda heeft staan, staat voorlopig 6e in de ouderwetse groep N klasse.

Tot slot kijken we nog even naar de DMACK Trophy, waar onze talenten Mats van den Brand en Kevin van Deijne willen scoren in hun ‘thuiswedstrijd’ kunnen we wel zeggen. Van den Brand opende erg snel met een scratch op KP1 en een derde tijd op KP2. Daarna moest hij de rijders vooraan, Ghislain de Mevius en Tom Cave, achtervolgen op een derde positie. Totdat die laatste van de baan ging en Van den Brand doorschoof naar de tweede positie. Deze gaf hij niet meer weg en hij sluit de dag af met 1 minuut en 13 seconden achterstand achter De Mevius. Kevin van Deijne reed ook erg sterk en eindigde als 3e achter Van den Brand.

De eerste proeven van vandaag zijn inmiddels van start gegaan en morgen zullen we u weer actueel verslag uitbrengen van dag 2. Voor live resultaten kunt u kijken op onze Tsjechische partner, www.ewrc-results.com

Tussenstand ADAC Rallye Deutschland na dag 1:

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen)

2. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – +9.5)

3. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen – +34.9)

4. D. Sordo / M. Marti (Hyundai – +1:06.8)

5. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai – +1:08.7)

11. K. Abbring / S. Marshall (Hyundai – +3:48.1)

43. H. Vossen / E. Smeets (Mitsubishi – +16:33.0)

44. M. vd Brand / M. Wydaege (Ford – +17:08.7)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.