Volkswagen werkt nog steeds aan privateer-Polo voor 2017

14-01-2017 – De 2017-specificatie van de Volkswagen Polo R WRC komt dit jaar mogelijk toch nog in actie in het wereldkampioenschap rally, ondanks dat de laatste datum voor de homologatie is gemist. Na de terugtreding van het fabrieksteam van Volkswagen uit het WRC, hoopt het Duitse merk de 2017 WRC dit jaar nog aan een aantal klantenteams te kunnen leveren. 

De ontwikkeling van de gloednieuwe Volkswagen Polo R WRC was al in een vergevorderd stadium op het moment dat de top van het bedrijf de stekker uit het succesvolle rallyproject besloot te trekken. Regerend wereldkampioen Sebastien Ogier en zijn teamgenoten Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen kwamen daardoor zonder team te zitten voor 2017, terwijl het nieuwe rallykanon van Volkswagen nooit het levenslicht dreigde te gaan zien

De gloednieuwe Polo zou vanaf 1 januari gehomologeerd moeten zijn, maar doordat er uiteindelijk geen overeenstemming werd bereikt met een privé-investeerder over deelname aan het WRC-seizoen 2017, ging deze datum voorbij zonder dat het volledige homologatieproces was doorlopen. Maar Volkswagen-motorsportbaas Sven Smeets laat weten dat er nog steeds gesprekken gaande zijn met de FIA en investeerders om later in het jaar alsnog met een privéteam aan de start te kunnen verschijnen.

Sven Smeets: “We zijn met de FIA in gesprek over een uitzonderlijke ontheffing voor de homologatie. Zoiets is nog niet eerder gebeurd. Het mag duidelijk zijn dat we iets exceptioneels nodig hebben om deze auto te kunnen gebruiken.”

Nasser Al-Attiyah werkte aan plannen om in 2017 met financiële steun van Qatar met de nieuwe Polo in het WRC te gaan rijden, maar hij onthulde vorige week dat er geen deal tot stand was gekomen en dat er nu naar 2018 wordt gekeken. Beiden partijen legden het volgende uit:

Sven Smeets: “Ik kan bij deze bevestigen dat we niet aan het onderhandelen zijn met Qatar, hopelijk beëindigt dat de geruchten. We praten met andere partijen en er is wel degelijk interesse, maar we moeten allereerst een deal zien te sluiten met de FIA.”

Nasser Al-Attiyah: “De onderhandelingen liepen tijdens de feestdagen in Qatar, wat niet heeft geholpen. Er was weinig tijd. We gaan begin 2017 verder werken aan dit project om het voor 2018 te realiseren.”

Mogelijk dat er voor de Rally van Zweden of de Rally van Mexico, respectievelijk de tweede en derde ronde in het kampioenschap, al een deal kan worden gesloten over de inzet van de Polo, maar Smeets benadrukt dat Volkswagen geen haast heeft.

Sven Smeets: “We werken nu met een ander tijdschema. Als dat betekent dat we nog een rally moeten uitzitten om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden is met het proces, dan doen we dat. Het belangrijkste is dat we de auto door deze buitengewone procedure krijgen.”

De ontwikkeling van de 2017-spec van de Polo begon al in augustus 2015. Begin november trok de Duitse fabrikant echter de stekker uit het WRC-project. Vorige maand voerde Marcus Grönholm er nog een tweedaagse test mee uit in het noorden van Zweden, waarna het werk aan de auto werd stilgelegd. De wagen zou niettemin klaar zijn voor gebruik.

Volgens Smeets zou de nieuwe Polo R WRC mogelijk al in april tijdens de WK Rally van Frankrijk op Corsica voor het eerst zijn opwachting kunnen maken in het WRC. De FIA en de organisatie van het WRC zouden de Volkswagen alsnog graag in actie willen zien in het WRC, al is er ook unanieme steun van de fabrieksteams van Ford M-Sport, Citroën, Hyundai en Toyota voor nodig om het plan door te laten gaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.