Makinen:

Foto: www.motorsport.com

18-12-2016 – Allemaal verhalen en geruchten gingen sinds het vertrek van Volkswagen de deur uit. Nasser Al-Attiyah zou zo werken aan een doorstart met het Duitse merk, maar dan zal hij het wel moeten doen zonder de officiële rijders van het team. Want nu ook de laatste coureur van het team van Volkswagen zijn zitje voor 2017 bevestigd heeft, is de stoelendans zo goed als afgerond.

Volkwagen was al maandenlang aan het werken aan een nieuwe Polo R WRC, tot vorige maand werd beslist dat de constructeur uit het WK rally stapt. De gloednieuwe Polo zou dus enkel met een privéteam kunnen worden ingezet. Nasser Al-Attiyah maakte onlangs bekend aan dit plan te willen werken, aangezien Qatar een groot deel van de aandelen van Volkswagen bezit. Al-Attiyah concentreerde zich dit jaar op zijn rol bij de Olympische Spelen en enkele offroadrally’s en verscheen in 2016 niet aan de start van een WK-rally. Als hij geen deal kan afsluiten met VW, zal Al-Attiyah deelnemer in de WRC Trophy, een categorie voor de oudere generatie WRC-wagens.

Nasser Al-Attiyah: “We zijn aan het proberen om in 2017 de nieuwe Polo R vast te krijgen. Zoals je weet bezit Qatar aandelen in Volkswagen en dus zijn ze dat aan het proberen. Als het mogelijk is, dan waarom niet? Als we de bevestiging krijgen, doe ik volgend jaar een volledig seizoen WRC.”

Maar wat betekent dit voor de huidige coureurs van Volkswagen Motorsport? Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen waren in ieder geval niet van plan om de plannen van Al-Attiyah af te wachten, vooral niet nu er een aantal andere interessante aanbiedingen voor hen op tafel lagen. Het was viervoudig wereldkampioen Ogier die als eerste een punt zette achter alle geruchten. Nadat de Fransman zowel de nieuwe Ford Fiesta RS WRC als de Toyota Yaris WRC mocht uittesten, nam Ogier het definitieve besluit dat hij in 2017 deel zal uitmaken van het team van M-Sport o.l.v. Malcolm Wilson.

Sébastien Ogier: “Dit seizoen verandert er veel maar ik kijk er zeer zeker naar uit. Er komt een nieuwe generatie rallyauto’s en ik ga rijden voor een nieuw team. Het zijn spannende tijden. De Rallye Monte Carlo komt er al aan dus we hebben weinig tijd. Ik heb nog niet veel gereden met de Ford Fiesta WRC. We gaan er alles aan doen om klaar te zijn voor het seizoen. We zijn ons bewust van de uitdagingen maar ik heb gezien hoe hongerig Malcolm Wilson en zijn team zijn. Ik kijk uit naar de samenwerking en we gaan absoluut voor de hoogste trede van het podium!”

Sébastien Ogier zal in 2017 wederom bijgestaan worden door vaste navigator Julien Ingrassia. Verder maakte Malcolm Wilson bekend dat ook Ott Tänak de overstap zou maken van het team van DMACK naar M-Sport als tweede coureur van het team. De derde rijder van het team zal Eric Camilli zijn, die zijn tweede jaar ingaat met het project dat Malcom Wilson vorig jaar met hem had opgestart. Mads Ostberg valt hiermee buiten de boot en lijkt het zonder zitje bij een WRC-team te moeten gaan doen volgend jaar.

Ook Jari-Matti Latvala mocht de afgelopen vier jaar deel uitmaken van het team van Volkswagen Motorsport. In 2014 en 2015 wist de Fin als tweede te eindigen in het World Rally Championship. Afgelopen seizoen kenden Latvala en Anttila een erg slecht seizoen waarin ze slechts als zesde eindigden in de eindstand van het Wereldkampioenschap Rally’s. Toch ziet Latvala nieuwe kansen, nadat hij bekend maakte dat hij als eerste rijder van het nieuwe team van Toyota Gazoo Racing zal uitkomen.

Jari-Matti Latvala: “Ik heb een moeilijk jaar achter de rug. Na een aantal evenementen realiseerde ik me dat ik de titel niet kon winnen. Mijn doel nu is duidelijk: Ik wil de titel winnen! Wanneer je weet dat dat onmogelijk is, verlies je motivatie en begin je fouten te maken. Rond de Rally van Duitsland was ik al mijn motivatie kwijt. Deze kans bij Toyota maakt een einde aan een zeer lastige periode. Nu ben ik weer blij en gemotiveerd! Mijn persoonlijke doelstelling is om de vorm van 2015 terug te vinden. Driemaal eindigde ik als tweede in het kampioenschap en tweemaal als derde. Nu is de titel het doel. Ik denk dat dat hier kan lukken.”

We realiseren ons dat we in het eerste deel van 2017 de auto moeten ontwikkelen maar ik weet hoe toegewijd Toyota is. Dit team wil de wereldtitel winnen. Het zou mooi zijn als we in de eerste drie ronden in de top-vijf eindigden. In Argentinië denk ik dat we voor het podium kunnen gaan. Toen Volkswagen in 2013 instapte, gaven we onszelf drie of vier wedstrijden de tijd om ons niveau te bepalen en te proberen het gat naar de andere teams te dichten. We hebben maar weinig testkilometers gemaakt dus we moeten realistisch zijn. Na vier ronden moeten we voor het podium gaan.”

Tommi Makinen (Teambaas Toyota): “2016 was misschien een slecht seizoen voor Latvala, maar dat is mij in het verleden ook overkomen dus ik begrijp hem. Het gebeurde mij toen ik bij Subaru reed. Ik begon het seizoen 2002 met een overwinning in Monte Carlo maar toen realiseerde ik me dat ik niet mee kon doen om de titel. Ik kon de motivatie niet opbrengen dus ik begrijp heel goed wat hij afgelopen jaar heeft doorgemaakt. 2017 wordt ons eerste jaar en we moeten progressie boeken. Volgend jaar willen we ons voorbereiden om in 2018 mee te kunnen doen in de top. Over twaalf maanden moeten we in staat zijn om belangrijke resultaten te boeken. Jari-Matti is een zeer ervaren rijder waarvan we weten dat hij erg snel is. Zijn technische kennis is uitstekend. Hopelijk kan hij ons de komende maanden helpen de Yaris te ontwikkelen.”

Mäkinen maakte tevens officieel bekend dat Juho Häninnen, oud-ERC- en IRC-kampioen, als tweede rijder zal uitkomen voor het team van Toyota. Esapekka Lappi zal als WRC2-kampioen het derde zitje in beslag nemen, maar hij zal pas later in het jaar zijn debuut mogen maken in de Toyota Yaris WRC. Mäkinen maakte ons duidelijk dat Lappi waarschijnlijk pas tijdens de zesde ronde van komend rallyseizoen in actie zal komen, en dat zou dan tijdens de WK Rally van Portugal moeten zijn.

Tommi Mäkinen: We willen hem veel inzetten tijdens tests maar zodra de derde auto gereed is, gaan we hem laten rijden. Ik hoop dat hij vanaf de Rally van Portugal mee kan doen met Hanninen en Latvala.”

Het team van Hyundai Motorsport maakte al bekend dat er geen plaats was voor de Volkswagen-coureurs. Teambaas Michel Nandan legde uit dat het huidige trio van Hyundai Motorsport de sterkste opstelling is, ongeacht in welk team Sébastien Ogier terecht zou komen. Het team van 2017 zal dus vanouds ‘gewoon’ blijven bestaan uit Dani Sordo, Thierry Neuville en Hayden Paddon.

Michel Nandan (Teambaas Hyundai): “We hebben een geweldige opstelling, de beste van 2017! Ik weet niet waar Ogier terecht zal komen, maar ik denk hoe dan ook dat we op dat vlak het beste team hebben. We hebben jongens die zowel op asfalt als op gravel goed zijn, zeker Neuville en Sordo. Dani wordt beter en beter op onverhard en Hayden wordt sterker op asfalt, denk maar aan zijn goede resultaat (vierde) in Spanje. Voor ons is het zeker een voordeel om drie rijders te hebben die punten kunnen pakken, zodat we niet race per race moeten kiezen. We hadden het bestaande trio al langer vastgelegd, dus het benaderen van Ogier was überhaupt geen optie.

“Het is wel een voordeel om ons bestaande drietal te behouden, omdat we al van in het begin met hen hebben gewerkt. Ze kennen de ingenieurs de manier van werken en met de introductie van een nieuwe wagen kan dat alleen maar een voordeel zijn. Het lijkt erop dat we nu de favorieten zijn. Tot nu toe zijn we elk jaar een beetje gegroeid en nu moeten we die laatste stap zetten: Dat is het winnen van de wereldtitel! We zullen er alles aan doen, maar we moeten ook rekening houden met Citroën. Dat team is al een jaar aan die wagen aan het werken.”

Er blijft echter toch een probleem bij het team. Onze Nederlandse trots Kevin Abbring maakt namelijk ook tot op de dag van vandaag deel uit van het team van Hyundai Motorsport. Echter heeft de FIA besloten dat vanaf 2017 slechts drie coureurs per wedstrijd mogen uitkomen voor een team in de WRC-klasse, in tegenstelling tot de afgelopen jaren. Michel Nandan gaf aan dat hij Kevin Abbring graag bij het team wou behouden en zelfs een toekomstig zitje voor hem zag bij Hyundai Motorsport, maar dat dit met het huidige besluit van de FIA wel lastig wordt.

Michel Nandan (Teambaas Hyundai): “Kevin Abbring heeft ons de afgelopen jaren ontzettend gesteund bij het ontwikkelen van de nieuwe generaties van de Hyundai i20 WRC en niet te vergeten de Hyundai i20 R5. We zullen hem dan ook in ieder geval graag willen behouden wat betreft het testwerk voor Hyundai. Ook hadden we gehoopt hem volgend jaar tijdens een aantal geselecteerde wedstrijden te laten uitkomen in de nieuwe Hyundai i20 WRC. Echter vormen de nieuwe regels van de FIA wat betreft dit onderwerp toch een probleem. Ik kan dan ook nu nog niet zeggen hoe de verdere toekomst er voor Kevin uit zal zien, maar we hopen in ieder geval met z’n allen dat hij de komende jaren nog deel uit zal kunnen maken voor het team.”

Aangezien de teams van M-Sport, Hyundai, Toyota en ook die van Citroën nu geheel compleet zijn, bleef het onduidelijk waar Andreas Mikkelsen in 2017 naartoe ging. Bij het team van DMACK waren er nog zitjes vrij, en de geruchten gingen dan ook dat er diverse rijders in aanmerking kwamen voor de twee zitjes die nog altijd vrij zijn bij dit team. De namen die onder andere genoemd werden waren die van Elfyn Evans, Mads Ostberg, Max Vatanen en Andreas Mikkelsen. Die laatste heeft echter zijn plannen voor 2017 onlangs ook al bekend gemaakt. De Noorse Volkswagen-coureur zal namelijk een stap terug gaan doen. Mikkelsen zal komend rallyseizoen samen met Jan Kopecký en Pontus Tidemand namelijk een volledig WRC2-seizoen gaan rijden onder de vlag van Skoda Motorsport.

En verder blijft het voorlopig afwachten hoe de toekomst van Kevin Abbring er uit zla gaan zien en wie er deel uit zullen gaan maken bij het team van DMACK volgend seizoen. Houd onze site in ieder geval op de hoogte om niets te missen van het laatste WRC-nieuws!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.