Gerelateerde afbeelding

Foto: GT Spirit

19-11-2016 – De laatste wedstrijd van het seizoen, en tevens de laatste wedstrijd voor het team van Volkswagen Motorsport, wordt dit weekend verreden tijdens de WK Rally van Australië. Het team dat viervoudig constructeurskampioen op rij is geworden de afgelopen jaren wil haar afscheid mooi afsluiten, maar ondertussen is de strijd om de tweede positie in het kampioenschap nog altijd niet beslist tussen Thierry Neuville en Andreas Mikkelsen, waardoor het een spannende strijd belooft te gaan worden.

Tijdens de ochtendsessie van deze Rally van Australië wist Mikkelsen dan ook de leiding te pakken in het algemene klassement. De grootste concurrentie moest deze wedstrijd komen van de Nieuw-Zeelander Hayden Paddon, die met de Hyundai hier zijn thuiswedstrijd reed. Paddon wist na de tweede klassementsproef de leiding over te nemen, maar viel daarna weer terug aangezien hij strompelde met de bandenkeuzes. Hierdoor zou Paddon achter teamgenoot Dani Sordo vanaf de derde plaats moeten aanvallen, totdat Sordo wegens een straftijd van 20 seconden weer ver terug zou vallen en Paddon wederom de kopman bij het team van Hyundai werd.

Op deze manier wisten Sébastien Ogier en Thierry Neuville door te schuiven naar een derde en vierde positie. M-Sport coureurs Mads Ostberg en Eric Camilli volgden achter hen op een voorlopige vijfde en zesde positie. Ott Tänak zou na een sterke openingsfase terugvallen naar de achtste positie achter Sordo. Jari-Matti Latvala viel al vroegtijdig weg nadat hij zijn aandrijfas beschadigde, terwijl hij op dat moment nog zesde stond in het algemene klassement.

Aan het einde van de eerste dag bleef Mikkelsen aan de leiding rijden en had inmiddels een voorsprong van 15.4 seconden opgebouwd op teamgenoot Ogier, die tijdens de middagsessie Neuville (3e) en Paddon (4e) wist te passeren in het klassement. Het verschil onderling tussen de Hyundai-rijders was aan het einde van de eerste dag overigens slechts 1 seconde! M-Sport duo Ostberg en Camilli bleven steevast volgen vanaf een vijfde en zesde plek, terwijl Sordo zich uiteindelijk nog iets omhoog wist te werken naar de zevende positie. De strijd om de tweede positie in het kampioenschap besloot in ieder geval nog uitermate spannend te gaan worden tijdens de tweede dag.

Tijdens de zaterdagmorgen ging het avontuur verder, en bleef Mikkelsen aan kop ondanks het feit dat zijn voorsprong iets kleiner werd. Dit kwam vooral omdat Paddon de aanval had gekozen en tevens de tweede positie in het klassement wist te veroveren van Ogier. Neuville kon het tempo van de mannen voor hem tijdens de zaterdagmorgen niet volgen, en moest zo definitief tevreden worden gesteld met een vierde plek, terwijl Sordo met wat snelste tijden sterk terugkwam naar een zesde plek achter Ostberg. Esapekka Lappi had ondertussen de leiding in de WRC2-categorie stevig in handen en stond 10e algemeen, op weg naar de titel in het WRC2.

Tijdens de middagsessie zou Mikkelsen het knap benauwd gaan krijgen toen ook Ogier voor de aanval koos. De Fransman wist het gat te dichten naar nog maar 2 seconden verschil. Achter de twee kemphanen vooraan veranderde er weinig meer in het klassement, enkel bij Sordo die zich nog verder naar boven wist te werken naar een vijfde positie. Latvala steeg in het klassement na een sterke tweede dag naar een elfde positie achter Lappi, nog altijd als tiende algemeen.

Vanavond zal de laatste dag i.v.m. het tijdsverschil t.o.v. in Nederland van start gaan, en morgenochtend brengen we u dan ook uiteraard weer op de hoogte van het laatste nieuws van deze wedstrijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.