07-04-2017 – Na een jaar van afwezigheid heeft de organisatie het toch weer voor elkaar gekregen. De geboorte van de Centraal Nederland Rally, opvolger van de voormalige Rally van Putten, is een feit! Met zowel een Rally, Short Rally als Legend Rally zal het geweld morgen rondbarsten rondom Voorthuizen en Putten.

In 2014 en 2015 organiseerde de Stichting Rallyevenementen Voorthuizen nog de Rally van Putten. In 2016 kon de organisatie het evenement helaas niet laten doorgaan wegens omstandigheden. Dat jaar heeft de organisatie echter niet stilgezeten, en heeft het hard gewerkt om in de regio een compleet nieuwe wedstrijd te organiseren: de Centraal Nederland Rally. Onder leiding van voorzitter van het evenement Lammert van de Hel zullen er in totaal twee verschillende klassementsproeven meerdere malen worden verreden. In totaal staan er zeven klassementsproeven met een totale lengte van ruim 100 kilometers op het programma, verdeeld over een klassementsproef bij Zeumeren/Voorthuizen en een klassementsproef in Putten. Het serviceterrein is te vinden op het industrieterrein bij de Harselaar.

Qua deelnemersveld mag de organisatie een aantal ijzersterke rijders, maar ook verrassende namen verwelkomen. Onder hen staan Bob de Jong en Björn Degandt aan de start met hun Citroën DS3 R5. Na een teleurstellende wedstrijd rondom Emmeloord is het duo uit op revanche morgen, maar dan zullen ze het opnieuw moeten opnemen tegen regerend Nederlands Rallykampioen Jasper van den Heuvel, die ditmaal weer als vanouds genavigeerd zal worden door Lisette Bakker. Verder staan er opvallend veel Buitenlandse coureurs aan de start, wat het evenement een internationaal tintje geeft. Onder hen zijn de Deen Steen Andersen, die met zijn Mitsubishi Lancer Evo X het hele Nederlands Rallykampioenschap zal gaan rijden. Ook komt zijn zoon Thomas Andersen ditmaal aan de start met een Peugeot 207 RC, een auto die we in Nederland niet heel vaak zien rondrijden.

Andere opvallende deelnemers op de lijst zijn bijvoorbeeld de Britse Robert Woodside en vanuit België Paul Allerts, beiden komen met een Mitsubishi Lancer Evo X aan de start onder de vlag van het team van Heuvel-Motorsport. De meest opvallende buitenlandse inschrijving vanuit het buitenland kwam echter toch wel van de Finse coureur Saku Vierimaa, die een Ford Focus RS WRC aan de start brengt rondom Voorthuizen en Putten, en daarmee één van de uitdagers is in de strijd om de eindzege. Een tweede WRC die aan de start verschijnt is Erik van Loon genavigeerd door Harmen Scholtalbers. Met de Subaru Impreza S14 WRC zijn zij de te kloppen mannen morgen. Het is alweer een tijdje geleden dat Van Loon weer aan de start verschijnt aan een Nederlandse Rally, en ook voor Scholtalbers zal het voor hem de eerste wedstrijd van het seizoen worden. We spraken onlangs met hem voorafgaand deze wedstrijd.

Harmen Scholtalbers: “Vorig jaar hebben we nog deelgenomen aan de Deutschland Rallye met Mark van Eldik en de ELE Rally met Erik, die we toen hebben gewonnen, maar dit jaar hebben we nog aan geen één rally deelgenomen. Het is natuurlijk fijner als we één of twee weken van tevoren nog een wedstrijd hadden gereden, dus de snelheid is altijd wel weer even wennen, maar we hebben er heel veel zin in! Ik wil ook zeggen, dat ik het vreselijk knap vind dat de jongens dit weer voor elkaar hebben weten te boksen, want een nieuw evenement opzetten, ondanks het feit dat het maar een jaar van de kalender is geweest, en er dan weer mee aan de slag gaan is super moeilijk. Ik heb ook begrepen dat ze wat tegenslagen hebben gehad, dus ik hoop dat het vooral goed verloopt, want ik vind het heel knap hoe ze dat gedaan hebben, en de omgeving is gewoon heel mooi voor een rally. Ook is er altijd erg veel publiek aanwezig, dus het ziet er allemaal veelbelovend uit.”

Zoals gezegd zullen er twee klassementsproeven op het programma staan. Één van deze klassementsproeven wordt verreden bij Zeumeren, waar in het verleden ook altijd verreden werd tijdens de toenmalige Veenhuizen Groep Nederland Rally. De klassementsproef zal er wel anders uit gaan zien dan in de tijd dat er vanaf Stroe naar Zeumeren werd gereden, maar wel zal er een mooie rondkoers ingebouwd worden met snelle stukken erin, waar de rijders twee lussen rijden om vervolgens richting de finish te rijden. In Putten staat er tevens een lange rondkoers op de deelnemers te wachten. Hierin zullen de rijders ook wat onverhard voor hun kiezen krijgen, en deze proef zal tevens vijfmaal worden verreden. Scholtalbers gaf aan te geven enthousiast te zijn over de proeven, al zijn er nauwelijks voorbereidingen door hen voor komende zaterdag gedaan.

Harmen Scholtalbers: “Ik weet ongeveer in welk gebied er gereden zal worden, en dat zijn vooral hele snelle stukken, afgewisseld met wat chicanes, stukken over het erf heen en ook wat onverhard. Ook is het zo dat, omdat je de proeven zo vaak rijdt, is het lastig om niet te hard te gaan. Je neemt namelijk al sneller meer risico’s naarmate het parcours bekender wordt. De tweede keer rijd je de klassementsproef eigenlijk het snelst, omdat je daarvoor nog in het ritme moet komen en daarna meer last gaat krijgen van zand en troep op de weg, en wegen die zijn uitgereden. Nadat wij de ELE Rally hebben gereden heeft Erik Wevers nog met dezelfde Subaru de Omloop van Vlaanderen en de Hellendoorn Rally afgewerkt, en daarna is er, op een nieuwe livery (zie afbeelding) na en wat onderhoud na, niks meer echt aangepast, maar de auto staat wel gewoon startklaar. We hebben ook niet meer getest, dus het zullen voor ons na de ELE echt weer de eerste kilometers worden met de Subaru, dus dat is nog wel even wennen.”

Volgende week zal Van Loon ook in de woestijn van Qatar actief zijn ter voorbereiding op de Dakar van 2018. Om in het ritme te komen is de Centraal Nederland Rally een mooie voorbereiding, maar uiteraard verschillen de wegen te veel om goed te kunnen vergelijken. Het is dus vooral een kwestie van plezier, al is één ding zeker, Erik en Harmen willen niet met minder terugkomen dan de eindoverwinning.

Harmen Scholtalbers: “Als wij al meedoen, dan gaan we voor een zo optimaal mogelijk resultaat, en als wij startnummer 1 op de ramen hebben, dan zullen wij niet eerder tevreden zijn dan met een eindoverwinning. Bob en Jasper doen natuurlijk mee, maar het is meer dat we zelf niks fout moeten doen. Dat klinkt wat raar, want Bob en Jasper hebben natuurlijk meer ritme dan wij, dus dat is hun voordeel. Maar onze auto is gewoon sneller, dus dan moeten we die favorietenrol waar kunnen maken. Als we de eerste bouclé gewoon goed doorkomen, dan komt het wel goed. Er zijn verder nog geen concrete afspraken voor de rest van het jaar, al zijn er wel wat rijders die interesse hebben.”

 

Jim van den Heuvel: “De Zuiderzee Rally was voor ons een super evenement! De tijden waren oké en we hadden een goed ritme te pakken. Net als vorig jaar staat onze internationale kalender volledig in het teken van leren. We hopen natuurlijk op mooie resultaten en zullen daar onze uiterste best voor doen! Als we aankomend weekend in de top 5 af kunnen sluiten is ons weekend geslaagd. Een thuisrally is natuurlijk iets speciaals en het zou daarom ook mooi zijn om deze met een mooi resultaat af te sluiten. De concurrenten zullen we denk ik vooral vinden in de mensen die net als wij met de EVO X groep n rijden. Het zou super zijn om bij van Loon, de Jong en natuurlijk bij Jasper aan te sluiten. Maar ik vrees dat dat teveel gevraagd gaat zijn! De auto heeft zich in de Zuiderzee verder super gehouden en daar hoefde dan ook niet veel aan te gebeuren. Ik heb onwijs veel zin in het verdere rallyseizoen 2017! En ik wil dan ook nogmaals onze sponsoren en ook het team bedanken voor alle hulp en inzet!”

Morgen gaat de eerste klassementsproef rond 12.00 van start, en zal de laatste klassementsproef rond 18.00 worden verreden. Kijk voor meer informatie op de website www.centraalnederlandrally.nl, waar ook alle informatie over infopakketjes met daarin de definitieve startlijst en de klassementsproeven te vinden.

Reactie op “Voorbeschouwing Centraal Nederland Rally 2017 met: Harmen Scholtalbers & Jim van den Heuvel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.