foto van Circuit Short Rally.

22-02-2018 – Na afwezigheid in 2017 keert de Circuit Short Rally in 2018 terug op de rallykalender. Aanstaande zaterdag 24 februari vormt het Circuit van Zandvoort het toneel voor de aftrap van een nieuw Nederlands Rallyseizoen. De wedstrijd telt in principe alleen mee voor het Nederlands Short Rally Kampioenschap, maar bracht heel wat bijzondere namen aan de start.

Met startnummer 1 op de ramen geeft Hermen Kobus eigenlijk gelijk al een affiche mee voor deze wedstrijd. Ter voorbereiding op het nieuwe rallyseizoen, waarin hij wederom het Open Nederlands Rally Kampioenschap, de Eurol R5 Challenge en de FIA Benelux Rally Trophy, waarin Hermen in alle drie de kampioenschappen een titel te verdedigen heeft. Het zal wel een bijzondere wedstrijd voor Hermen worden, die voor het eerst zal worden bijgestaan door broertje Gert-Jan Kobus. Gert-Jan neemt daarmee voor het eerst plaats op de bijrijdersstoel en zal daarmee ook voor het eerst de Skoda Fabia R5 van binnenuit meemaken tijdens een wedstrijd.

Opmerkelijk waren er ook nog een handvol aan andere coureurs die de strijd met Kobus wouden aangaan, en waarvan de meesten tevens alvast voorbereidingen op wilden doen voor het nieuwe rallyseizoen. Onder hen is ook Bob de Jong. De Jong, die zijn nieuwe Hyundai i20 R5 in Hengelo vorig jaar al de eerste sporen gaf, hoopt dit jaar op jacht te kunnen gaan naar de titel in het ONRK en de R5 Challenge, bijgestaan door Bjorn Degandt. Kevin van Deijne is de derde R5-coureur die aan de start verschijnt, en doet dat wederom met de Ford Fiesta R5 die we ook in Hengelo in actie zagen. Wat de exacte plannen voor hen zijn is nog niet bekend, maar wellicht dat Van Deijne en Verschuuren zich tevens willen gaan mengen in de strijd in de R5 Challenge en/of het ONRK.

Naast bovenstaande drie zijn er drie coureurs die hun R5-debuut zullen gaan maken aanstaande zaterdag. Onlangs werd al bekendgemaakt dat er een tweede Hyundai i20 R5 aan de start zou gaan verschijnen, en deze is in het bezit gekomen bij niemand minder dan Martin van Iersel, die bijgestaan door Sylvia Visser afstand hebben gedaan van de Mitsubishi voor een nieuw avontuur. Erik van Loon is de tweede naam die we opmerkelijk genoeg aan de start zullen gaan zien. Na zijn laatste optreden tijdens de Centraal Nederland Rally 2017 zullen hij en navigator Harmen Scholtalbers hun R5-debuut gaan maken in een Skoda van het team van WeversSport.

foto van Circuit Short Rally.

De laatste R5-coureur die aan de start verschijnt is toch ook zeker opmerkelijk te noemen. Want in het toch wel sterk bezette deelnemersveld mocht de Ford Fiesta R5 van het team van Hans Weijs Motorsport uiteraard niet ontbreken. Maar noch Hans Weijs JR zelf noch een huurder zal ditmaal plaats gaan nemen achter het stuur van deze wagen, maar niemand minder dan Cally Weijs, die we nog wel kennen van zijn diverse optreden met de BMW M3 E30.

Cally Weijs: “Ik heb altijd al een bepaalde voorliefde gehad voor de Ford Fiesta R5. Ik heb tegen Hans altijd al gezegd dat ik graag een keer wou rijden met die auto. Wij kunnen dat nu mooi combineren omdat we een hele nieuwe auto opgebouwd hebben, en deze gelijk kunnen testen op het circuit. Als het goed is rijdt deze auto namelijk over een week ook weer in het buitenland, dus door de auto nu te testen weten we ook gelijk of alles goed is. De laatste wedstrijd die de Fiesta in België heeft gereden, is het namelijk over de kop gegaan, dus daardoor moest is alles afgelopen winter compleet vernieuwd.”

“Het zal zeker even wennen worden, maar ik vind het vooral mooi om een keer met zo’n auto te mogen rijden. Als we al rijden, is dat namelijk meestal met de BMW M3 als X-auto. Ik was ook niet van plan heel veel te testen vooraf met deze auto, en we gaan daar wel zien hoe we ervoor staan. Ik durf echt niet te vertellen waar ik sta ten opzichte van de concurrentie, daar heb ik namelijk echt geen idee van. De auto is nieuw, de navigator is nieuw en voor mij is het ook allemaal wennen. Het hele idee erachter is dat we vooral lol hebben, en natuurlijk hopen we ook wel een tandje bij te kunnen zetten, maar we moeten ook gewoon realistisch blijven. De laatste wedstrijd die we hebben gereden was de GTC Rally in juli vorig jaar, en daarbij heb ik amper ervaring met de R5. Ik heb er slechts ooit twee rondjes in kunnen rijden in Lelystad, en dat is het.”

Cally Weijs R5 1

Het werd net al even genoemd, maar Cally zal tijdens deze wedstrijd bijgestaan worden door een nieuwe navigator. Niek Oude Lutitkhuis, normaal gesproken samen met Wilbert van den Burg actief in een Volkswagen Golf GTi 16V, zal nu namelijk mogen plaatsnemen op de bijrijdersstoel. Nog niet eerder startte het duo samen tijdens een wedstrijd, maar desondanks zijn het geen onbekenden van elkaar.

Cally Weijs: “Niek en ik hebben in het verleden de Golf I waar we ook wel eens mee gereden hebben opgebouwd, dus daar kenden we elkaar nog van, en op die manier zijn we nu ook weer in contact gekomen met elkaar. We hebben alleen nog nooit samen in één auto gereden, dus dat is voor ons ook even nieuw”, de keuze tussen de Fiesta R5 of de BMW M3 E30 waar Cally normaal gesproken mee in actie komt, blijft voor hem toch een onmogelijke keuze, “De R5 is natuurlijk een hele dikke auto, maar de M3 is zeker niet minder vet. Ik zou dus geen idee hebben welke mijn voorkeur heeft, het is maar net hoe het uitkomt ook.”

Waar we Cally en Niek terug gaan vinden in het klassement blijft vooralsnog dus nog even een verrassing, “Het antwoord houd je wat dat betreft nog tegoed zodra we de eerste klassementsproef achter de rug hebben”.

Cally Weijs R5 3

In het Nederlands Short Rally Kampioenschap moeten Janjur Monshouwer en Jeroen Docter dit jaar hun titel gaan verdedigen. In Zandvoort mocht het duo dan ook niet ontbreken, en komt dan ook weer als vertrouwd aan de start met de Opel Ascona 400. Concurrentie binnen het Short Rally Kampioenschap mag er onder andere verwacht worden van Rick Lubberding, die een unieke ervaring meemaakt en voor het tweede jaar uitkomt voor het HAN Automotive Rally Team met de Opel Adam R2. Ook Mark Brands (Opel Kadett GTE), Wim Stevens (Peugeot 206 RC) en Antoine Biesheuvel (Nissan 350Z) mogen tot outsiders worden gerekend, al is het nog niet geheel bekend van iedereen in hoeverre zij het Short Rally Kampioenschap willen en zullen gaan afwerken.

Diverse debuten werden er net al in de R5-categorie genoemd, maar ook verder zijn er in Zandvoort genoeg debuten die de vuurdoop zullen krijgen aanstaande zaterdag. Ad Smits maakt zo zijn rentree in de rallysport, en doet dat met een Mitsubishi Lancer Evo X, waarmee hij onlangs al op Niederrhein testte. Verder maakte ook Roel van der Zanden deze winter de overstap van de Nissan 350Z naar een Mitsubishi, en beiden kunnen zich zaterdag al gelijk meten met de Mitsubishi’s van Lambert Parren en de Deen Steen Andersen. Marcel Machielsen maakt als rijder zijn debuut in de rallysport en komt met een Citroën DS3 R3T in actie genavigeerd door Marlous Nortier-Kion, die al wel bekend is op de rallypaden.

Spektakel is tevens verzekerd tijdens deze editie van de Circuit Short Rally. Denk bijvoorbeeld aan de BMW M3 E30 van Gerard Tijink en Tim Rietveld, evenals de Nissan 350Z’s van Diter Toprek en Antoine Biesheuvel die zonet al even werd genoemd. Bij de voorwielaandrijvers mag een spannende strijd worden verwacht tussen Piet-Hein van der Heijden met de Peugeot 208 R2 en Roald Leemans in zijn Citroën DS3 R3T, maar ook de oude Volkswagen Polo van Rudy Schenkeveld mag zeker niet onderschat worden als outsider. Leemans JR hoopt als regerend Nederlands Juniorenkampioen dit jaar zijn titel in dit kampioenschap te kunnen verdedigen, en zal tevens de FIA Benelux Rally Trophy gaan afwerken.

Waar er binnen het klassement genoeg te beleven valt, gaat men ook buiten het klassement op avontuur. Uiteraard doelen we hier ook op de talloze vrijwilligers die het telkens opnieuw mogelijk maken om een rallyevenement te kunnen laten plaatsvinden, ondanks de flinke kou die voorspeld wordt zetten zij zich wederom voor 100% in tijdens de wedstrijd. Ook David Jans en Marieke van Gorssel gaan in Zandvoort een bijzonder avontuur tegemoet. Het duo start namelijk als 0-auto tijdens de wedstrijd, waar het voor hen twee jaar geleden allemaal begon.

David Jans: “In 2016 was mijn rallydebuut de Circuit Short Rally, een fijne wedstrijd om mijn eerste kilometers op snelheid in te maken. Helaas vond deze rally afgelopen jaar niet plaats, maar dit jaar staat hij gelukkig weer op de kalender. Omdat het mijn rallydebuut was heeft deze rally voor mij altijd wel iets speciaals. Ik kijk er ook heel erg naar uit om daar weer te mogen rijden aangezien ik vroeger veel aan karting heb gedaan. Dan is een wedstrijd zoals deze dus een top situatie waar rally en racen zo dicht mogelijk bij elkaar komen.”

“In 2016 ben ik samen met mijn moeder als navigatrice het rally verhaal begonnen in een Opel Corsa A uit 1984. Twee jaar later start ik de wedstrijd in een Nissan Sunny GTI-R, een hele stap vooruit in alle opzichten. Ervaring met deze auto heb ik nog maar weinig. Vorig jaar mochten we in de ELE rally met deze auto starten en kwamen we er achter dat het een auto is waar ik snel aan kon wennen. Deze winterperiode zijn we als Rally Team Twello druk geweest om de auto ook technisch beter te leren kennen. Zo is het blok eruit geweest en heb we samen met Team Rally Sport de auto weer opgebouwd. Wanneer er dus eventuele aanpassingen gedaan moeten worden aan de auto weet ik wat er mogelijk is en wat niet. Inmiddels is de auto start klaar nadat hij afgelopen zaterdag bij Bandencentrum Jan Steverink is geweest om de wegligging weer optimaal te krijgen.” 

“In de aanloop naar seizoen 2018 kwam het idee bij ons op om in de Circuit Short Rally te starten als 0-auto. Vervolgens hebben wij de organisatie benaderd en die stemde hier graag mee in. Het is fijn om de organisatie op deze manier te kunnen ondersteunen! Ik heb dit jaar mijn zinnen gezet op het Nederlands Juniorenkampioenschap dus in de puntentelling verlies ik niets door als 0-auto te rijden in een Short Rally. Deze wedstrijd willen we gaan gebruiken om als team weer gevoel te krijgen met auto en te kijken of deze maximaal functioneert. Eventueel kunnen we nog wat laatste dingen afstellen. Uiteraard zal ik na de wedstrijd mijn tijden vergelijken met de rest van de deelnemers om te zien waar we staan.”

“Inmiddels is het voor mij 8 maanden geleden sinds mijn laatste rally, ik heb er dus heel veel zin in om weer te mogen rijden dit jaar. Dat we de hele rally kalender kunnen rijden met de Sunny is voor ons beide iets waar we 2 jaar terug in onze debuut wedstrijd nooit over hadden kunnen dromen. Na dit seizoen zou het mij geweldig lijken als ik met de Sunny kan lezen en schrijven, bijvoorbeeld het opzetten van de auto voor een bocht lijkt me geweldig om te kunnen. We gaan er dit jaar het maximale uithalen en ook vooral heel veel plezier beleven in het beoefenen van de sport!”

Het parcours is tevens flink veranderd ten opzichte van voorgaande edities. Waar de afgelopen edities eigenlijk standaard bestonden uit een klassementsproef op het circuit/buitenterrein en een op het buitengebied met het onverhard in de duinen, heeft de organisatie nu gekozen voor enkel een proef op het circuit, die tweemaal met de klok mee en tweemaal tegen de klok in zal worden verreden. Het betreft dus 4×1 proeven met tussen alle proeven een service, waarvan na twee proeven een lange service, om het circuit zodanig aan te passen zodat het ook andersom kan worden verreden.

Wel wordt geadviseerd om warme kleding mee te nemen, want het belooft een behoorlijk koud weekend te gaan worden in Zandvoort. Met temperaturen rondom het vriespunt durft uiteraard alleen de echte rallyfan op deze wedstrijd af te komen. Onder het publiek en rallyteams zijn de meningen daarbij nog altijd verdeeld over een rally over het circuit. De ene ziet het als een positief initiatief, terwijl de ander het totaal niet ziet zitten.

Cally Weijs: “Ik vind het initiatief van rallyrijden op het circuit wel erg leuk, al vind ik het wel erg jammer dat de duinen er nu uit zijn. Ik vind het sowieso, als eerste wedstrijd van het jaar, wel goed voor bijvoorbeeld alle nieuwkomers die de sport in willen stappen. Ze rijden dan ook in een veilige omgeving, waar ze toch al het een en ander uit kunnen proberen en hun eerste kilometers kunnen maken.”

Wellicht tot zaterdag tijdens de 7e Rallypro Circuit Short Rally op het Circuitpark Zandvoort!

Startlijst

Rallygids

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.