Afbeeldingsresultaat voor trucks dakar 2017 motorsport

05-01-2017 – Tijd voor de laatste categorie waar we alvast op vooruitblikken, en dan hebben we het uiteraard over de vrachtwagens. Het vrachtwagenklassement dat de laatste jaren vooral werd aangevoerd door de Kamaz-coureurs en de Iveco van Gerard de Rooy, maar met de afwezigheid van De Rooy door zijn deelname aan de Africa Eco Race is de grote vraag: Is Kamaz nog te stoppen?

Al decennia lang wordt de strijd om de zege in het vrachtwagenklassement van de Dakar Rally gedomineerd door het Russische team van Kamaz. Van de 17 gereden edities ging wist het team 14 maal de wedstrijd op haar naam te schrijven. De andere drie edities werden gewonnen door Nederlandse coureurs. In 2007 mocht Hans Stacey zich zo kronen als laatste winnaar bij de trucks van de Dakar Rally in Afrika, en als tweede Nederlandse Dakar-winnaar bij de trucks na Jan de Rooy. In 2012 en 2016 ging Jan’s zoon Gerard de Rooy met de zege aan de haal. Echter zal Stacey niet van de partij zijn nu het team van MAN besloot een jaar over te slaan, en is ook Gerard de Rooy door zijn deelname aan de Africa Eco Race niet aanwezig tijdens de 40e editie van de Dakar Rally.

De grote vraag is dus wie het team van Kamaz kan stoppen. Het Russische team mag zich namelijk opnieuw als topfavoriet voor de eindzege benoemen tijdens deze 40e editie van de Dakar Rally. Zoals gezegd wist het team veertien maal te winnen, en de vijftiende hangt deze maand in de lucht. Ook dit jaar staat Kamaz weer met een sterke line-up aan de start. Eduard Nikolaev (winnaar in 2013 en 2017), Ayrat Mardeev (winnaar in 2015) en Dmitry Sotnikov (2e in 2017) voeren de strijd aan voor Kamaz. Het team is met teambaas en oud-winnaar Vladimir Chagin aan haar stand verplicht om de overwinning te pakken.

Afbeeldingsresultaat voor kamaz dakar 2017 motorsport

De voornaamste concurrentie van Kamaz komt dit jaar opnieuw uit Nederland, maar de laatste jaren zijn het ook de Tsjechen en Wit-Russen die steeds sterker worden en absoluut kans maken op het podium. Ales Loprais en Martin Kolomy vormen zo opnieuw een sterk blok namens Tatra. Ook Martin van den Brink mag gerekend worden tot de outsiders voor een podiumklassering. Van den Brink, aanvoerder van Mammoet Rallysport, won vorig jaar twee etappes maar kreeg ook te maken met technische problemen waardoor zijn klassement tegenviel. De ervaren trucker hoopt de betrouwbaarheid nu op orde te hebben en heeft vertrouwen in een goede afloop. De snelle assistentie binnen de renstal van Mammoet wordt verzorgd door debutant Janus van Kasteren, nu oud-teamgenoot Pascal de Baar er niet bij zal zijn in 2018.

Hoewel er dit jaar opvallend minder Nederlandse teams aan de start staan bij de trucks, is ons land met 9 rijders (in een veld van 44) nog altijd hofleverancier van het vrachtwagenklassement. Met Gerard de Rooy als grootste afwezige, al is het team van De Rooy zeker niet afwezig tijdens de Dakar Rally. Het team heeft zich als doel gesteld om zowel de Africa Eco Race als de Dakar Rally te winnen in het vrachtwagenklassement. Daar waar De Rooy en Wuf van Ginkel het team van Iveco vertegenwoordigen in Afrika, moeten Ton van Genugten, de Argentijn Federico Villagra en de Kazak Artur Ardavichus de eer van Team de Rooy hoog houden in Zuid-Amerika.

Van Genugten liet vorig jaar al zien snel te zijn, maar hij was ook net zo snel kansloos voor de eindzege nadat hij urenlang vast had gestaan in de modder. Dit jaar kan Van Genugten wel eens voor een verrassing gaan zorgen, nu hij voor het eerst voor eigen kansen mag gaan rijden en tevens voor het eerst zal gaan rijden met de Iveco Powerstar, de truck mét neus die niet alleen sneller, maar ook een stuk comfortabeler is. Ook Villagra maakte de laatste jaren al indruk tijdens de Dakar Rally met een 3e plek in 2016 en een 4e plek tijdens de laatste editie.

Afbeeldingsresultaat voor trucks dakar 2017 motorsport
 

Naast de Nederlandse topmannen op de namen van Martin van den Brink en Ton van Genugten, zijn er meer Nederlanders die het avontuur komende weken aangaan. In een soortgelijke Renault-truck als Van den Brink komt zo bijvoorbeeld ook Gert Huzink aan de start. Maurik van den Heuvel heeft de zelf ontwikkelde Scania Torpedo weer van stal gehaald en hoopt op een top-tien. Naast de genoemde namen komen er nog vier Nederlandse equipes aan de start. Gerrit Zuurmond rijdt met de MAN waarmee Hans Stacey in 2007 de overwinning pakte, Richard de Groot komt weer aan de start met een team dat uitsluitend bestaat uit brandweermannen. Ed Wigman zal net als andere jaren optreden als assistentie voor Huzink terwijl Marc Leeuw met de DAF zijn debuut gaat maken in de Dakar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.