Foto: www.internetbode.nl

11-10-2015 – Na een zeer spannend duel heeft Hans Weijs JR in de, door PLUS Gommers gesponsorde, Ford Fiesta R5. Weijs JR versloeg daarmee Jasper van den Heuvel in de Lancer Evo X, maar die wist wel het Nederlands Kampioenschap op zijn naam te schrijven. Hieronder leest u wat er allemaal gebeurde tijdens deze rally.

Het was van tevoren al bekend dat de strijd vooraan zou gaan tussen Weijs JR, Van den Heuvel en Bob de Jong. Weijs JR wist dan ook met een kleine voorsprong te openen in Rijsbergen. Op de tweede klassementsproef zakte hij echter terug naar de derde positie, nadat Van den Heuvel en De Jong een snellere tijd wisten neer te zetten. Achter de top 3 was er al een flink gat gekomen en ging het duel om de vierde plaats tussen de Evo’s van Matthias Boon, Johan Faes, Antoine van Ballegooijen en Martin van Iersel. Ook de Clio R3T van Kevin van Deijne opende sterk en stond na KP2 8e algemeen. Ook tijdens de bekende proef “De Hel” die in en rond het dorpje Achtmaal wordt verreden, wist Van den Heuvel de snelste tijd neer te zetten en had nu een kleine 7 seconden voorsprong op Weijs JR, die De Jong voorbij was gegaan in het klassement.

Het werd later en later op de beruchte vrijdagnacht waarin altijd van alles gebeurd. Ook dit keer zou dat niet anders zijn. Van Ballegooijen en Boon waren nog altijd de strijders als het ging om de vierde positie, maar ook de Belg Joachim Wagemans was bezig met een sterke inhaalrace. Vooraan wist Weijs JR met twee snelste tijden op KP4 en KP5 het verschil te verkleinen naar een kleine 2 seconden. Van den Heuvel wist echter stand te houden op de laatste proef en sloot de vrijdagnacht als leider af met een seconde voorsprong op Weijs JR. De Jong kon met zijn DS3 R5 erg goed meestrijden met Van den Heuvel en Weijs JR, maar verloor veel tijd nadat hij over een varkensrug reed en daarmee een lekke band opliep. De derde positie ging daarmee naar Van Ballegooijen, die nog maar een minimale voorsprong van 0.2 seconden had op de sterk rijdende Wagemans.

Tijdens de tweede dag wist Weijs JR gelijk de leiding over te nemen van Van den Heuvel. Van Ballegooijen wist weer iets uit te lopen op Wagemans, die op zijn beurt weer iets uitliep op Boon. Op de proeven daarna werd het stuivertje wisselen tussen de eerste en tweede positie in het klassement. De Jong, die nog altijd baalde van zijn lekke band op de vrijdag, reed wel weer erg sterk mee op de zaterdagse proeven en stond inmiddels weer veertiende algemeen. Na de 10e klassementsproef rondom Roosendaal ging Weijs JR aan de leiding met een voorsprong van 5 seconden op Van den Heuvel. Wagemans reed op die proef een derde tijd en ging daarmee Van Ballegooijen voorbij in het klassement.

Met nog tweemaal drie proeven op het programma zou het een spannende tweede helft van de zaterdag worden. Van den Heuvel liet wat tijd liggen op het industrieterrein bij Vosdonk, en nadat Weijs JR ook op de proef bij Rupchen-Klappenberg weer uitliep, groeide het verschil naar 16.5 seconden. Daarachter was het nog altijd een stuk spannender in het gevecht om de derde plaats, die inmiddels weer in het voordeel van Van Ballegooijen was. Tijdens de laatste bouclé zou langzamerhand duidelijk worden dat, zolang Weijs JR geen fouten zou maken, het voor Van den Heuvel zeer lastig zou worden om de leiding terug te winnen in het klassement. Van Ballegooijen was inmiddels ook uitgelopen en leek de derde positie in het klassement te gaan pakken. De Jong wist met een aantal snelle tijden op de zaterdag weer een top 10 positie terug te winnen.

En, ondanks twee snelste tijden van Van den Heuvel op de laatste twee proeven, schreef Weijs JR de eindzege op zijn naam. Derde werd Van Ballegooijen voor Wagemans en Boon, en daarachter volgden Jonas Langenakens en Faes op de 6e en 7e positie. De Jong finishte uiteindelijk als 8e gevolgd door de ‘oude’ Lancer Evo 6 van Ronald Leemans. De top 10 werd uiteindelijk aangevuld door Timo van der Marel, die met zijn tweewielaangedreven Opel Adam R2 de nieuwe kampioen van Nederland niet kon tegenhouden. Want, ondanks de tweede positie van Van den Heuvel, wist de man uit Terschuur voor de tweede keer in zijn carrière de Nederlandse titel op zijn naam te schrijven. Elf jaar geleden deden hij, en toenmalig navigatrice Matine Kolman dat ook in een Mitsubishi Lancer Evo 8, maar na alles wat zij de afgelopen jaren hebben moeten doorstaan is de titel dan eindelijk een feit. Voor navigatrice Lisette Bakker is dit overigens de eerste titel die zij op haar naam mag schrijven.

Maar niet alleen de GTC Rally was erg spannend, ook tijdens de JUMBO Short Rally werd er flink gestreden om de eindzege. Hier ging Marco Schapers in de Mitsubishi Lancer Evo X aan de leiding voor concurrenten Jan Nijhof, Ruurd Osche, Adri Moreé en Mark Brands, die de top 5 op dat moment aanvulden. Nijhof was echter naar Etten-Leur gekomen om te winnen en deelde een flinke klap uit op de 3e klassementsproef, waarnaar hij de leiding pakte in het klassement. Die leiding zouden hij en Harm van Koppen uiteindelijk niet meer uit handen geven tijdens de tweede en laatste bouclé en daarmee was de zege een feit. Schapers eindigde uiteindelijk als tweede voor huidig kampioen Osche, en de Lancer Evo 6 van Adri Moreé.

Het Markthuys Historic & Classic Rally was verdeeld in drie klasses. De belangrijkste klasse werd gewonnen door Anton Moreé, die stand wist te houden tegen de Ier Tim Pearcy, die net als hem in een Ford Escort RS deelnamen. Een andere klasse werd gewonnen door Götz Pfauder en Martin van Brussel in de Opel Ascona A, en de derde klasse werd gewonnen door Christophe de Leeuw en Pieter van Hoef in een Opel Ascona B. En hiermee sluiten we de editie van 2015 af tot een waar spektakel, met hopelijk een mooi vervolg in 2016!

Einduitslag GTC Rally 2015:

1. H. Weijs JR / B. Degant (Ford Fiesta R5)

2. J. van den Heuvel / L. Bakker (Mitsubishi Lancer Evo X – +17.5)

3. A. van Ballegooijen / J. Findhammer (Mitsubishi Lancer Evo X R4 – +3:59.1)

4. J. Wagemans / A. de Baeremaeker (Mitsubishi Lancer Evo X R4 – +4:11.7)

5. M. Boon / D. Thierie (Mitsubishi Lancer Evo X R4 – +4:54.2)

volledige resultaten zijn te vinden op www.rallytiming.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.