Afbeeldingsresultaat voor wrc 2017

Foto: www.motorsport.com

07-10-2016 – De lege plekken zijn zo goed als ingevuld, en daarmee lijkt er een einde te komen aan de ‘stoelendans’ in het WRC. Met nieuwe wagens in 2017 lijkt de strijd opnieuw los te gaan barsten in het WRC, en hieronder leest u alles wat u moet weten over het nieuwe seizoen.

Zo is de kalender van 2017 door de FIA inmiddels voor een deel bekendgemaakt. De eerste helft van het seizoen heeft inmiddels al bevestigde data en ook een aantal andere wedstrijden zijn al bevestigd. Meer info over de nieuwe kalender vindt u hier.

Maar hoe zit het verder bij de teams? Zoals bekend zullen Toyota en Citroën in ieder geval hun rentree gaan maken in het Wereldkampioenschap Rally’s. Die laatste zal overigens uit het WTCC stappen om zich in de toekomst volop te kunnen gaan richten op het WRC. Eind 2015 was het al bekend dat Kris Meeke’s contract verlengd zou worden tot in ieder geval het einde van 2018, maar onlangs is ook bevestigd dat Craig Breen en Stéphane Lefebvre in 2017 achter het stuur mogen kruipen van een Citroën C3 WRC.

Yves Matton (Teambaas Citroën WRT): “We hadden diverse scenario’s met betrekking tot de keuze van onze rijders voor de toekomst. Kris Meeke is eind vorig jaar bevestigd en is de natuurlijke leider van het team geworden. Naast strijden om de topposities in zijn deelnames aan WRC-evenementen in 2016, met zeges in Portugal en Finland, heeft hij het meeste ontwikkelingswerk met onze C3 WRC verricht. Door twee jonge teams te kiezen om onze line-up te volbrengen, denk ik niet dat we beschuldigd kunnen worden van het kiezen voor de eenvoudigste weg. Maar dat past in het gedachtegoed van Citroën.”

Afbeeldingsresultaat voor hyundai i20 wrc 2017

Voor Hayden Paddon was het al langer bekend dat hij in ieder geval in 2017 weer in actie zou komen voor Hyundai Motorsport. Toch waren er over de andere rijders nogal onduidelijkheden. Begin dit jaar ging zo het gerucht rond dat Dani Sordo met zijn allerlaatste seizoen bezig was, totdat hij zelf uitlegde dat hij nog lang niet genoeg had van de rallysport en komend jaar weer voor Hyundai Motorsport uit zou komen. Thierry Neuville werd lang gekoppeld met het team van Citroën, maar toen deze zijn rijders bekend maakte, werd ook bekendgemaakt dat Neuville komend jaar gewoon zijn plek bij Hyundai behoudt. Dit in het nadeel van Kevin Abbring, die in het WRC door het blijven van Neuville geen zitje vrij heeft. Wellicht zitten er in het ERC meer kansen voor Abbring met de Hyundai i20 R5.

Thierry Neuville: “Ik ben blij mijn contract met Hyundai Motorsport met twee jaar te hebben verlengd. Hoewel ik andere opties had, leek het de meest logische keuze om het geweldige momentum binnen dit team intact te houden. 2017 wordt een nieuw tijdperk in het WRC met nieuwe reglementen. We hebben sinds het debuut van het team zeer speciale momenten beleefd. Onze eerste zege in Duitsland was een van de hoogtepunten uit mijn carrière. Met een nieuwe auto, en nog ambitieuzere doelstellingen, kijk ik uit naar het volgende hoofdstuk.”

Afbeeldingsresultaat voor toyota yaris wrc 2017

Zoals eerder gezegd zal het team van Toyota tevens haar rentree maken in de rallysport na haar laatste actieve jaar in 1999. Met als teambaas viervoudig wereldkampioen Tommi Mäkinen is er aan ervaring bij het team dan ook geen gebrek. Uiteraard is Mäkinen er wel op uit om Scandinavische rijders aan zijn team toe te gaan voegen. Zoals het er nu naar uit ziet zal het team dan ook vertegenwoordigd gaan worden door oud-ERC-kampioenen Juho Häninnen en Esapekka Lappi, twee talentvolle rijders die beiden niet heel bekend zijn met het rijden van een WRC, maar de ervaring zeker hebben. De derde rijder zal na verluid later in het jaar pas gaan deelnemen en wordt dan ook pas later bekend gemaakt.

Esapekka Lappi: “Ik was aanwezig bij één van de workshops die het team van Toyota organiseerde. Tommi Mäkinen had me uitgenodigd om het nieuwe rallywapen (Toyota Yaris WRC) aan mij te laten zien. Toyota is erg geïnteresseerd in mij als rijder, maar er zijn ook een heleboel andere namen voorbijgekomen. Het is natuurlijk niet mijn beslissing, maar ik hoop dat ik volgend jaar deel kan uitmaken van dit team.”

Afbeeldingsresultaat voor volkswagen polo wrc 2017

Bij het team van Volkswagen Motorsport zijn er in ieder geval weinig wijzigingen. Uiteraard heeft ook dit team zich verdiept in het ontwikkelen van een WRC voor 2017 volgens de nieuwe reglementen, maar het team zal ook in 2017 weer vertegenwoordigd worden door regerend wereldkampioen Sébastien Ogier en teamgenoten Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. Het zal echter wel het eerste volledige seizoen zijn die Sven Smeets (oud-rallynavigator) aanvoert bij het team sinds het vertrek van Jost Capito begin september naar het McLaren F1 Team.

Frank Welsch (VW-Bestuurslid): “We hebben er vertrouwen in dat we met Sven en de rest van het managementteam ons succesverhaal in het World Rally Championship en de strategische ontwikkeling van onze raceprojecten kunnen voortzetten. We willen Jost Capito graag bedanken. In de afgelopen drie jaar heeft Volkswagen onder zijn leiding elke beschikbare titel in het World Rally Championship gewonnen. We wensen hem al het beste voor de toekomst.”

Afbeeldingsresultaat voor ford fiesta wrc 2017

Enkel bij de Ford-teams is het voorlopig nog onduidelijk welke rijders deel uit zullen maken voor de teams. Deze teams zullen in ieder geval komend seizoen bestaan uit het M-Sport WRT, maar ook uit het DMACK WRT, die volgend seizoen met twee rijders als apart team mee zal gaan strijden in het WRC. In ieder geval is duidelijk dat Eric Camilli gezien zijn contract in 2017 wederom actief zal zijn voor M-Sport, en lijkt het er tevens op dat Ott Tänak ook weer een redelijk goede kans maakt bij DMACK, al wordt zijn naam ook nog gekoppeld aan het team van Toyota als derde rijder. Mads Ostberg is daarentegen helemaal niet zeker van überhaupt een plek in het WRC, dus het verhaal rondom M-Sport zal nog moeten worden vervolgd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.