Foto: www.rallylovers.be

25-04-2016 – Afgelopen zondag werd de 44e editie van de Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg verreden. De wegen lagen er dit jaar erg verradelijk bij vanwege het wisselvallige weer, en daarbij zou het erg spannend worden vooraan met veel favorieten voor de eindzege, waaronder Patrick Snijers (Mini Cooper WRC), Filip Pyck (Mitsubishi Lancer Evo X) en Steve Bécaert (Mitsubishi Lancer Evo X).

Het beste materiaal was in ieder geval in handen van Snijers en navigator Dethier, die drie van de vier klassementsproeven op hun naam schreven. Tijdens de tweede klassementsproef verloor het duo echter vijf minuten vanwege een losgekomen zekering van de benzinepomp, waardoor hij een mooie eindklassering in het algemene klassement wel kon vergeten. Het waren vervolgens Pyck en navigator Eric Butaye die de eerste positie overnamen, met een kleine vijf seconden voorsprong op hun grootste tegenstander Bécaert genavigeerd door Beernaert.

Het werd er alleen maar spannender op toen Bécaert twee seconden wist te winnen op de voorlaatste proef van de wedstrijd. Ook op de laatste proef was hij opnieuw sneller dan Pyck, maar die wist met een halve seconde voorsprong stand te houden in het algemene klassement, waardoor hij de winst pakte tijdens deze wedstrijd. Bécaert kon niet anders dan tevreden zijn met zijn tweede positie, en daarachter reed Tom Calcoen met de Ford Escort RS1600 een fantastische wedstrijd, wat resulteerde in een derde positie voor hem.

Filip Pyck: “Na een resem tweede plaatsen doet het echt deugd om hier eindelijk eens te winnen. Het was een schitterende strijd met aan de finish eigenlijk twee winnaars. Chapeau voor Steve!”

Tom Calcoen: “Gisteren voelde ik me nog wat ziek en ook vandaag had ik aanvankelijk geen goed gevoel in de wagen, maar de tijden volgden wel. Pas in de slotronde liep alles perfect. Dit onverwachte resultaat is wel een enorme opsteker naar Ieper toe!”

De vierde positie werd bezeten door Vincent Vermeeren, die het tempo van Pyck en Bécaert in de groep N-klasse overduidelijk niet kon volgen, en de Brit Richard Weaver werd op zijn beurt tweede bij de historics met zijn spectaculaire Ford Escort MK2. Daarachter wisten Bert Cornelis, Frederiq Deplace, Anthony O’Brien, Piet Declerq en Michaël Lynneel op volgorde ook een plekje in de top 10 te bemachtigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.