Afbeeldingsresultaat voor elfyn evans rally argentina

29-04-2017 – Een chaotische openingsfase, zo kunnen we de eerste dag van de WK Rally van Argentinië wel noemen. De vijfde ronde van het Wereldkampioenschap Rally’s is nog maar net begonnen, maar de kaarten lijken al aardig geschud.

Eigenlijk ging de rally al op de donderdagavond van start, met een korte openingsproef bij Cordóba. Daar was het regerend wereldkampioen Sébastien Ogier die met negen tienden voorsprong de eerste leider van de Rally van Argentinië werd. Voor Ogier is het tevens de enige wedstrijd op de WRC-kalender waar hij niet eerder wist te winnen. De tweede positie werd voorlopig gedeeld door Dani Sordo en Elfyn Evans. Mads Ostberg startte zijn rentree in het WRC als zesde, nog achter zuiderbuur Thierry Neuville en de snelste Toyota van het veld in de persoon van Jari-Matti Latvala. Voor Hayden Paddon en Kris Meeke was een zevende en achtste plaats weggelegd.

Na het voorproefje op de donderdagavond, zou gisteren het echte werk beginnen. Het zou  echter één groot drama gaan worden op de vrijdag, aangezien slechts vier van de fabrieksrijder ongeschonden door de ochtendsessie van de vrijdag heen kwam. Het was Elfyn Evans die er eigenlijk als enigste vanaf de eerste klassementsproef goed bij zat. DMACK had nieuwe gravelbanden ontwikkeld voorafgaand deze wedstrijd, en het bleek dan ook dat Evans hiermee zijn voordeel opdeed. De Brit moest in eerste instantie nog erg rekening houden met Kris Meeke en Dani Sordo, maar deze kwamen beiden in de problemen. Voor de Spanjaard waren er problemen met de stuurbekrachtiging, wat hem maar liefst 11 minuten kostte. Meeke crashte tevens tijdens de vierde klassementsproef van de baan en zou daarbij teveel schade oplopen en zijn weg niet meer kunnen vervolgen.

Door dit alles wist Jari-Matti Latvala zich naar een tweede plaats toe te werken met iets meer dan een halve minuut achterstand op de leider in het klassement, nadat ook Sébastien Ogier te kampen kreeg met een compleet verkeerd afgestelde wagen, waardoor de Fransman terugviel naar een vijfde positie, achter teamgenoot Ott Tänak en een verrassend sterke Mads Ostberg op positie 3. Thierry Neuville wist zich aan het begin van de wedstrijd tevens goed te meten met de top vooraan, totdat er ook bij hem problemen bij de demper ontstonden en hij in het klassement daalde naar een zesde positie.

Teamgenoot Hayden Paddon was echter wel de grootste pechvogel van de ochtendsessie, nadat hij meerdere malen over de kop vloog met zijn Hyundai. De Nieuw-Zeelander kon zijn weg gelukkig vervolgen en vocht zich terug naar een achtste positie achter de Ford Fiesta WRC van Lorenzo Bertelli. Verder waren er ook problemen bij Juho Hänninen (weinig vermogen), Craig Breen (kapotte versnellingsbak) en Valeriy Gorban (mechanisch), waarbij de laatste de handdoek dan ook in de ring moest gooien.

Tijdens de middagsessie zette Evans zijn succesvolle reeks aan scratchtijden voort en bouwde zijn voorsprong dan ook uit naar ruim 50 seconden. Enkel tijdens de laatste twee klassementsproeven moest hij erkennen dat Neuville en Paddon hem iets te snel af waren. Latvala bleef op het eerste gezicht de belangrijkste concurrent voor Evans, maar voor hem ging het mis tijdens de achtste klassementsproef, toen hij lek reed en terug zou gaan vallen naar een zesde positie. Mads Ostberg kreeg op deze manier ineens de tweede positie in zijn schoot geworpen, en rijdt tot nog toe een uitstekende wedstrijd als privécoureur met de Ford Fiesta WRC. Ogier en Tänak deden het op hun beurt rustig aan en zo bleef Neuville hen vanaf een derde plaats voor.

Zoals gezegd wist Paddon al een snelste tijd te klokken tijdens de middagsessie, en hij was dan ook de grootste concurrent van Evans tijdens deze tweede bouclé. Door zijn tijdverlies in de morgen moest de Hyundai-rijder echter tevreden worden gesteld met een zevende positie, maar nog wel voor de Italiaanse Ford-coureur Bertelli, die verrassend genoeg zijn wagen wel eens over de eindstreep wist te brengen van de eerste dag. Bertelli wordt echter nog wel in de gaten gehouden door Hänninen vanaf een negende plek. In het WRC2-klassement domineert Pontus Tidemand wederom met de Skoda Fabia R5 aangezien de concurrentie al op ruim vijf minuten achterstand werd gezet. Tevens vielen zijn belangrijkste concurrenten, Benito Guerra JR en Hubert Ptaszek, al vroeg op de dag weg, waardoor de Zweed eigenlijk vrij spel kreeg.

Vandaag gaat het avontuur verder en houden we u uiteraard op de hoogte van het laatste nieuws rondom deze wedstrijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.