Foto: www.autosportnieuws.be

03-05-2015 – Met nog een lange dag voor de boeg blijkt de Rallye de Wallonie opnieuw een kraker te zijn voor de rijders. We blikken terug op wat er gisteren allemaal gebeurde rondom Namur.

Een rally die elk jaar weer bewijst spannend, maar ook listig te zijn ging van start op de vrijdag. Het was daar echter de Fransman Stéphane Lefebvre met navigator Pieter Tsjoen in zijn Citroën DS3 R5 die sneller wist te openen dan Freddy Loix en Kris Princen. Cédric Cherain en Xavier Bouche zaten niet ver achter deze mannen, en Michiel Becx, die van te voren al inzag dat de tegenstand erg hoog zou worden, opent toch met een knappe 7e positie.

De zaterdag ging van start en liet al gauw de nodige uitvallers wat verder achterin het deelnemers veld achter. Voorin was er een secondeduel ontstaan tussen Lefebvre, Loix en Princen. Benoit Allart had zijn Skoda Fabia WRC inmiddels in de top 5 gereden, na Bouche (Fiesta WRC) in te halen op KP3. Nadat Princen tweemaal de snelste tijd neerzette verkleinde de marche tussen Lefebvre en Princen nog maar naar een halve seconde!

Freddy Loix liep inmiddels alweer wat verder achter, de rede hiervan was een lekke band die hij en Gitsels moesten ondergaan. Kris Princen wist het verschil alleen maar te verkleinen, maar wist nog altijd Lefebvre niet in te halen nu het verschil 0.1 seconde was. Op KP6 wist Princen dan eindelijk die gehoopte leiding te pakken van Lefebvre. Verrassend 3e was Allart. Allart is wel vaker erg sterk tijdens zijn thuisrally, maar rijdt zich nu toch wel in de kijker nadat ze geprofiteerd hadden van de lekke band van Loix.

Princen wist echter niet veel uit te lopen op Lefebvre. Het verschil bleef slechts binnen de 5 seconden, maar het was voorlopig genoeg om de leiding te behouden. Allart had de 7e klassementsproef gewonnen en was inmiddels gevaarlijk dichtbij de mannen vooraan gekomen. Daarachter ging het duel om de top 5 tussen Cherain, Bouche en Verschueren. Op KP8 wisten Allart en Surson de 2e plaats van Lefebvre af te pakken. Een uitstekende wedstrijd rijden beiden, maar kunnen ze de aanval inzetten op Princen?

De verrassing kwam echter van de andere kant. Lefebvre en Tsjoen moesten na de achtste klassementsproef de wedstrijd opgeven. Er waren overigens veel uitvallers tijdens deze dag. Naast Lefebvre moest o.a. GT-rijder Patrick Snijers de wedstrijd opgeven, waardoor de leiding daar ging naar Tim van Parijs. Ook de Nederlander Michiel Becx mocht na 3 uitstekende rally’s voor het eerst dit jaar inpakken vanwege mechanische problemen.

Met moeite wisten Princen en Kaspers de leiding nog net vast te houden. Maar Kris Princen moest op KP11 van de wedstrijd opgeven en was daar goed kapot van, en terecht, want de BRC-rijder gaat hiermee de leiding in het kampioenschap misschien wel weggeven. De leiding ging hierdoor naar de snelle Fabia WRC van Allart, die een ruime voorsprong hadden op 2e en 3e plaats Bouche en Cherain. Freddy Loix moest het voorlopig doen met de 4e plaats algemeen.

Ondanks dat de achtervolgende rijders wel iets inliepen, wisten Allart en Surson de dag af te sluiten met de snelste tijd. Freddy Loix had inmiddels Cédric Cherain ingehaald en stond ondanks zijn problemen derde algemeen. De snelste Nederlander is na het uitvallen van Becx Johan Faes geworden, die dit jaar ook veel weten mee te strijden in de groep N met de Belgen. Zoals gezegd vandaag de laatste dag van een hele zware Rallye de Wallonie. Gaat Allart, de verrassing van de wedstrijd, de winst pakken? Of is het Loix die alles op alles zet om hier te winnen. We gaan het zien! Houd de site op de hoogte voor het actuele nieuws uit deze rally.

Voorlopige stand Rallye de Wallonie:

1. B. Allart / T. Surson (Skoda)

2. X. Bouche / K. Fernandez (Ford – +32.8)

3. F. Loix / J. Gitsels (Skoda – +41.3)

4. C. Cherain / A. Leyh (Ford – +45.0)

5. V. Verschueren / S. Prevot (Citroën – +1:30.9)

16. J. Faes / C. van der Rijssen (Mitsubishi – +6:45.7)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.